|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Textrovert
|
Sv: Fårikål med mel?
Men det er noe med måten det blir sagt på. Som sagt, jeg regner ikke LAVKARBO som rent fanatisk når det gjelder mel, hadde du sagt NONKARBO hadde jeg nok nevnt at fårikålen inneholdt mel. Siden lavkarbo kan defineres som så mangt, så synes jeg ikke du kan forlange at folk automatisk skal vite at du ser på selv det minste inntak av mel som fullstendig ødeleggende for dietten din.
|
|
|
#22 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fårikål med mel?Men hvis du veit at du blir feit (det var ditt ord og ikke mitt) så vil jeg si at man blir "dårlig" av det. Veldig mange blir jo oppblåste også. Kan du spise spelt? Spør jeg forresten for mye nå? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fårikål med mel?Jeg bruker det, mamma bruker det og svigermor bruker det, så jeg anser det som vanlig iallefall. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
Sv: Fårikål med mel?Men hvordan klarer du å holde deg helt unna karbohydrater? Trodde det viktigste med sånne dietter var å ikke spise karbohydrater med høy glykemisk indeks. Kroppen trenger jo karbohydrater også. Du får heller prøve å holde deg unna sausen, spise kjøtt og kål. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
saftig
|
Jeg har ikke sagt lavkarbo til henne, men sagt rett ut at jeg ikke spiser karbohydrater - deriblant mel. Og det var faktisk jeg som foreslo fårikålmiddag siden det var noe jeg kunne spise uten dikkedarer.
Neida, det går bra.
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fårikål med mel?Jepp, bruker mel i fårikålen ja.
|
|
|
#27 |
|
Live and let live
|
Sv: Fårikål med mel?Jeg synes egentlig at folk kan rulle inn med de der fanatisme-beskyldningene.
|
|
|
#28 |
|
saftig
|
Jeg spiser grønnsaker, og får dermed i meg noen karber. Og til opplysning: Kroppen trenger ikke karbohydrater tilført. Iallefall ikke fra hvitt mel. Og "sånne dietter"? Det er ikke EN lavkarbodiett, men mange retninger.
|
|
|
#29 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hun spiser vel 15-20 gram karbo daglig, men den kvoten blir jo raskt fylt opp. Lavkarbo er et så vidt begrep. Ketolysekuren eller Atkins fase 1, feks. tillater jo ikke mer enn 15-20 gram netto karbohydrater daglig. Dette kan man fint leve på uten problemer, om man føler seg vel med det.
|
|
|
#30 |
|
saftig
|
Takk.
|
|
|
#31 |
|
Nei, ikke fra hvitt mel, men det er masse vitaminer, mineraler og fiber i grovt mel og havregryn som absolutt er sunt. Må du holde deg unna karbohydrater for alltid eller varer dietten en viss tid? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Fårikål med mel?Jeg synes ikke man kan forvente at alle man er på besøk hos forstår poenget nei, men jeg synes fint man kan forvente at den NÆRMESTE familien, etter gjentatte forklaringer i detalj, skal forstå poenget.
|
|
|
#33 |
|
Live and let live
|
Det er sant. Når vi er på besøk hos folk så avklarer vi middager på forhånd, står for matlagingen selv, eller foreslår å lage noe sammen som vi alle kan spise.
|
|
|
#34 |
|
Nymotens gammeldags
Det er mye som er sunt, men kan lever ikke mindre sunt om man unngår feks. havre og grovt mel og heller spiser mer grønnsaker. Vi er jo egentlig heller ikke "designet" for å spise korn. Dessuten er det masser av vitaminer og mineraler i både kjøtt, fisk, egg, nøtter og melkeprodukter. Man skal ikke ligge så lavt på karbene for alltid (selv om noen velger å gjøre det, og det er det faktisk mange som har nytte av også) men man øker ikke så voldsomt heller. Noen tåler karbohydrater mindre enn andre. Selv føler jeg meg mest vel når jeg har et inntak på ca. 50-60 gram (maks) netto karber daglig.
|
|
|
#35 |
|
Live and let live
|
Ikke alle som har interessen eller orken, eller i det hele tatt bryr seg. Mange aner ikke hva maten de selv putter i seg består av en gang, og det viktigste med den er at det er noe de har lyst på og at det smaker godt (who cares om det er skoleboller og cola halve dagen, og loff med syltetøy og nugattti etterpå, og så kaffimat det er jo spiselig, og ergo mat). Jeg forventer ikke at disse menneskene er i stand til å ta poenget, eller skal gidde å sitte seg inn i det.
|
|
|
#36 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Fårikål med mel?Når Safran spesifikt har sagt til svigers at hun ikke spiser hvetemel, så kunne hun tatt hensyn til det, synes jeg. Hva om hun hadde cøliaki? Det er jo noen idioter som tror at litt ikke gjør noe der heller. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Fårikål med mel?Ja det er sant, DM. Husker da jeg gikk på Atkins induksjon, at svigermor ville servere meg pasta, for det var det jo ikke karbohydrater i.
|
|
|
#38 |
|
Nei, sier ikke at man lever mindre sunt, men man kan heller ikke påstå at alt mel/karbohydrater er usunt. Trener dere i tillegg? For er det ikke veldig viktig med karbohydrater hvis man trener mye? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg trener mye ja, men teller heller ikke karbohydrater som sagt. MEN man kan fint trene på veldig lite karbo også. Husker da jeg gikk på Skaldeman og Atkins induksjon, da spiste jeg ekstremt lite karbohydrater men har aldri i hele mitt liv hatt så mye energi. Den første uken er jævlig, men så får man så mye energi at man ikke helt vet hvor man skal gjøre av den. Jeg kjenner kroppsbyggere og ekstrem-syklister som spiser maks 20 gram karbohydrater daglig, men til gjengjeld MYE fett. Hjernen går jo over til å bruke ketoner istedet for karbohydrater (glukose?) når man lever slik, og det går helt fint.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|