Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Opprinnelig lagt inn av My, her.
En DEL av ansvaret, sier du nå. Det er der det ligger. Det er ikke så enkelt som at "foreldrene har skylda", som var det ditt første innlegg signaliserte. Det blir litt for enkelt for de fleste, for det er mye mer komplisert enn som så. Noe du selv også nyanserer gjennom etterfølgende innlegg.
Men er det usant, det jeg skriver, at foreldrene er grunnstenen og dermed er de som i aller størst grad kan tillegges skyld? Sånn faktisk? Jeg kjenner ikke til noen tilfeller der man ikke kan spore det tilbake til foreldre og tidlig oppvekst, når det har gått galt. Og dere som mener at det overhodet ikke var noe galt ved oppveksten til de som ramlet utenfor, handler ikke det om et miljø som ikke var optimalt for dette barnets arv. Hvordan han barnets grunnleggende behov for trygghet, validering og grensesetting blitt ivaretatt i formative år, av de som er ansvarlige for det? Så sier jeg ikke at det ikke kan være faktorer som foreldre har null innvirkning på. Man kan f.eks. ikke noe for alvorlig sykdom, eller at man får et mindre barn som er ekstremt hjelpetrengende. Men man kan påvirke hvordan dette håndteres, selv om det innimellom kan virke umenneskelig krevende for den voksne som skal håndtere det.
Og det er vel også det psykologisk forskning viser, at den tidlige påvirkningen man får fra sitt aller nærmeste miljø (foreldre/foresatte) har ekstremt stor betydning for videre utviklingen, hvilke gener som skrus "av og på", og hvordan man håndterer egen arv (som man jo også har fått fra foreldrene sine). Det betyr ikke at jeg mener det nødvendigvis at foreldrene ikke har ønsket det beste for barna sine. Men av og til er det man tror er best for barnet, det som er grunnlaget for noe som fører til at det går skikkelig galt senere.
|