Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.
Jeg synes det er svært betenkelig å skulle forholde seg til taushetsplikt og samtykkelovgivning på denne måten "cherrypicking" om du vil. Er man oppriktig bekymret over et menneskes evne til å ta avgjørelser på egne vegne må man gå den rette veien og bruke krefter på å få på plass en vurdering på samtykkekompetanse. Det er _ikke_ opp til enkeltmennesker i systemet å vurdere dette, hvor går grensene da?
Jeg er og vil alltid være dypt uenig i dette.
Jeg er enig med pappalille.
Vi har noen kjempeviktige etiske nprisnispper, og som fagperson i et slikt system kan man gi råd -man kan henstille sterkt, og fortelle hva konsekvensene av et valg vil være - men man må respektere autonomiprinsippet. Hvis man mener noen ikke klarer å ta avgjørelser som ivaretar interessene deres, MÅ man heller går veien om vurdering av samtykkekompetanse og evt opprettelse av vergemål. Skjønn er flott og skal absolutt brukes i veldig mange tilfeller, men vi kan ikke ha et system som baserer seg på saksbehandleres uformelle rett til å bryte enkeltpersoners grunnleggende rettigheter og gå mot deres uttrykte ønske/vilje så lenge de vurderes til å være samtykkekompetente.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|