|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tøff
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Jeg synes det er svært betenkelig å skulle forholde seg til taushetsplikt og samtykkelovgivning på denne måten "cherrypicking" om du vil. Er man oppriktig bekymret over et menneskes evne til å ta avgjørelser på egne vegne må man gå den rette veien og bruke krefter på å få på plass en vurdering på samtykkekompetanse. Det er _ikke_ opp til enkeltmennesker i systemet å vurdere dette, hvor går grensene da?
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med pappalille.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Hvordan kan dere "gå bak ryggen" til vedkommende å ordne det hvis dette krever at dere bryter samtykkelovgivning? Mulig jeg misforstår, men jeg mente ikke at dere skulle gjøre noe kriminelt.
Jeg har selvsagt begrenset erfaring med dette, men i forbindelse med helse er det jo utrolig enkelt. Alle voksne, samtykkekompetente mennesker kan ta med seg hvem de vil til legen. Da har den som har med seg noen anledning til å ta opp kun de konkrete casene som vedkommende vil gi informasjon om, samtidig som vedkommende kan holde privat det som vedkommende ønsker. Dette er jo en "enkel" måte å gi andre innslipp i noe, men ikke alt.
Ja, vi er ikke uenige om dagens prosess, jeg poengterer at dagens prosess er for svart-hvit. Det er en kjempestor gråsone, og for mange vil det jo være slik at de kanskje er i fullt stand til x, men ikke y.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|