Sv: Frokost på skolen
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg ønsker kjøkkenassistenter tilbake i bhg, jeg ønsker flere med fagutdanning i SFO og bhg og jeg ønsker at SFO skal være sunn mat, leksehjelp og trygghet.
Det ønsker jeg også.
Men det vi får - og betaler for, til og med dyrere enn barnehagen - er at barna blir krysset inn og ut av en liste, at de får et måltid bestående av kneip og salami eller corn-flakes, at ingen vet hvor ungene er når vi kommer for å hente, ingen leksehjelp, og ingen som "ser" barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet, trygghet eller hjelp med ting. De ungene som glir inn i miljøet bruker SFO som lekearena, hvor det knapt nok er voksent tilsyn i det hele tatt. De mer usikre sitter inne ved dataen eller i lesekroken, og følger med på klokka til de blir hentet. Ingen pedagogisk opplegg, ingen orden, ingen ro. Det er hva vårt barn får på SFO.
Nå går min i 2. klasse og blir gradvis flinkere til å ta vare på seg selv. I fjor fikk vi flere ganger hjem gjennomvåt og iskald gutt, som ikke selv hadde tenkt på å ta på regntøy, eller skifte når han kom inn. Og ingen sa det til han heller.
|