Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg må innrømme at dette er første gang jeg hører om barn som betaler korpstur og møbler de trenger for egne penger. Jeg hadde i hvert fall blitt overrasket om noen av barna i min omgangskrets gjorde det. Det betyr ikke at jeg mener det er feil, tvert om, men jeg tenker at det samtidig må bety at barna dine må få mye større pengegaver enn mine får. Min 11-åring brukte 3 år på å spare til laptopen sin, som kostet rundt 9000,- og klarte det fordi vi foreldre ga et ganske raust bidrag til jul og bursdag (som er omtrent samtidig for ham).
Kommer vel an på senga og i hvilken grad de trenger den. Hvis barnet har seng fra før, men ønsker seg en spesiell en i stedet, så er det vel ikke rarere å ønske seg penger til det enn til en gamingstol? Antar det ikke var slik at barna hadde sovet på gulvet i mangel på seng, hvis de ikke punget ut selv av egne sparepenger. Den trenger absolutt ikke koste mer enn en laptop heller. Et originalt valg i bruk av gavepenger, definitivt, men synes ikke det er så oppsiktisvekkende at unger ønsker å betale slike ting selv, når de har penger, og ikke har noe annet de ønsker å bruke dem på. Et par av mine kunne også funnet på å kjøpe ett eller annet inventar til rommet sitt for bursdagsgavepenger. Ikke nødvendigvis seng, men en stilig hylle, fin lampe, et deilig gulvteppe, sekkestol e.l.
En ungdom jeg kjenner kjøpte seg ku for konfirmasjonspengene sine. Et barn jeg kjenner (riktignok 14 år nå, men har holdt på slik i flere år allerede) bruker alt hen får av gaver på verktøy, verneutstyr, elektrisk trillebår (noe jeg ikke visste eksisterte) og whatnot, og bruker det til å gjøre jobber for venner og bekjente, og tjener penger på dette som hen kjøper enda mer verktøy for.
Ungdommer er forskjellige og har mange ulike interesser, og hvis noen har lyst til å kjøpe seg seng for egne penger så skjønner jeg ikke hvorfor det er noe det reageres så veldig på.