Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-20, 20:19   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Sikkerhetseksperter har da i aller høyeste grad rett til å snakke om utfordringene knyttet til sikkerheten knyttet til en app, du kan da ikke sammenligne det med influencere.

Gammel 19-04-20, 21:22   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Sikkerhetseksperter har da i aller høyeste grad rett til å snakke om utfordringene knyttet til sikkerheten knyttet til en app, du kan da ikke sammenligne det med influencere.

Ja, selvsagt kan ha si noe om sikkerheten - men han kan vel ikke uttale seg om verdien av den - for det er jo det han gjør? Han sier jo at den ikke har noen som helst verdi.

Det var et veldig bra intervju med Camilla Stoltenberg i fredagens Giæver og gjengen. Hun fortalte på en enkel og forståelig måte hva som er hensikten med appen.
Hun sa at den viktigste hensikten er å måle effekten av tiltakene mot smittespredning - ved at den ser på data om folks bevegelsesmønstre, og at man etterhvert da vil se hvordan smitte sprer seg - og hvordan den ikke gjør det. AT det er de store dataene som er viktige, slik at man kan lære om mønstrene i smittespredningen sammenliknet med folks bevegelsesmønstre og -rutiner.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 19-04-20 kl 21:37.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 13:46   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ja, selvsagt kan ha si noe om sikkerheten - men han kan vel ikke uttale seg om verdien av den - for det er jo det han gjør? Han sier jo at den ikke har noen som helst verdi.

Han mente den ikke hadde noen verdi fordi appen vil sende ut alt for mange falske positive og falske negative. Han sier at appen, selv om den bruker både GPS og bluetooth, ikke sikkert kan avgjøre om du er mindre enn to meter fra en annen person. I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. Appen vet heller ikke om det faktisk har skjedd smitteoverføring eller ei og kan heller ikke si noe som helst om sannsynligheten for faktisk smitteoverføring.

Det sier seg selv at det er ganske stor forskjell i sannsynlighet for smitte om man står to meter fra hverandre med ryggen mot hverandre, eller om man står tett, ansikt til ansikt, og den ene er smittet og hoster.

Det er denne typen sikkerhet han har uttalt seg om.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 14:47   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. .

Dette har jeg lurt på. For jeg er mindre enn to meter fra naboen om vi begge sitter i egne sofaer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 21:14   #5
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette har jeg lurt på. For jeg er mindre enn to meter fra naboen om vi begge sitter i egne sofaer.

Får din mobil kontakt med naboens Bluetooth?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 21:17   #6
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg gjør det med mine iPhone..

Gammel 20-04-20, 21:19   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hans får i hvert fall kontakt med mine høyttalere stadig vekk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 14:57   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Han mente den ikke hadde noen verdi fordi appen vil sende ut alt for mange falske positive og falske negative. Han sier at appen, selv om den bruker både GPS og bluetooth, ikke sikkert kan avgjøre om du er mindre enn to meter fra en annen person. I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. Appen vet heller ikke om det faktisk har skjedd smitteoverføring eller ei og kan heller ikke si noe som helst om sannsynligheten for faktisk smitteoverføring.

Det sier seg selv at det er ganske stor forskjell i sannsynlighet for smitte om man står to meter fra hverandre med ryggen mot hverandre, eller om man står tett, ansikt til ansikt, og den ene er smittet og hoster.

Det er denne typen sikkerhet han har uttalt seg om.

Jeg vet. Jeg har lest artikkelen. Men jeg undrer meg over uttalelsen likevel, fordi FHI jo har sagt at det primære er at de ønsker data om bevegelsene våre i samfunnet sammenstilt med smittemønstre. Derfor synes jeg det er merkverdig med en så bastant uttalelse.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 20-04-20, 15:03   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet. Jeg har lest artikkelen. Men jeg undrer meg over uttalelsen likevel, fordi FHI jo har sagt at det primære er at de ønsker data om bevegelsene våre i samfunnet sammenstilt med smittemønstre. Derfor synes jeg det er merkverdig med en så bastant uttalelse.

Men altså, når man snakker om eksperter så er jo ikke Camilla Stoltenberg eller FHI noen ekspert på digital sporingsteknologi heller. Jeg tror verken jeg eller andre har problemer med å forstå hensikten med appen, eller ønsket. Men spørsmålet er jo om det vil fungere slik de ønsker. Veldig mange vil at denne appen skal fungere, og da kan det lett gå prestisje i det. Og hvis det er slik at den ikke greier å måle avstand godt nok, slik at man både varsler folk som ikke har vært innen radiusen, eller ikke varsler de som har vært innen radiusen så vil den jo ikke være særlig god på å måle bevegelsesmønstre og smittemønstre basert på dem. La oss si at jeg får et varsel om at jeg har vært nær noen som er smittet, men egentlig ikke har det. Kanskje det er fordi senga mi står ca 1 meter unna senga til naboen, vi bor i hver vår oppgang og ikke har hatt noen kontaktflater. Om jeg da blir syk, så har jeg fått smitten et annet sted, men appen gir inntrykk av at det er naboen som har smittet meg. På den måten kan inngripen som blir gjort basert på det appen rapporterer være feil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 17:45   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, når man snakker om eksperter så er jo ikke Camilla Stoltenberg eller FHI noen ekspert på digital sporingsteknologi heller. Jeg tror verken jeg eller andre har problemer med å forstå hensikten med appen, eller ønsket. Men spørsmålet er jo om det vil fungere slik de ønsker. Veldig mange vil at denne appen skal fungere, og da kan det lett gå prestisje i det. Og hvis det er slik at den ikke greier å måle avstand godt nok, slik at man både varsler folk som ikke har vært innen radiusen, eller ikke varsler de som har vært innen radiusen så vil den jo ikke være særlig god på å måle bevegelsesmønstre og smittemønstre basert på dem. La oss si at jeg får et varsel om at jeg har vært nær noen som er smittet, men egentlig ikke har det. Kanskje det er fordi senga mi står ca 1 meter unna senga til naboen, vi bor i hver vår oppgang og ikke har hatt noen kontaktflater. Om jeg da blir syk, så har jeg fått smitten et annet sted, men appen gir inntrykk av at det er naboen som har smittet meg. På den måten kan inngripen som blir gjort basert på det appen rapporterer være feil.

Jeg protesterte ikke dette. Samtidig var CS helt klar på at smitteappen bare er ett av flere hjelpemiddel. Og i eksemplet med naboen din, så ville vel uansett smittesporerne ta kontakt med deg og dermed raskt finne ut av at naboen IKKE er kilden. Appen er jo bare en av flere smittesporingshjelpemidler.

Jeg mener ikke at CS er ekspert, men hun forklarte hva hovedhensikten var på en god måte - nemlig å skaffe seg store mengder med data om bevegelse og sammenheng med smittespredning - for å få en større forståelse og kunnskap om hvordan viruset beveger seg mellom oss og hvordan det ikke gjør det.

Jeg skulle bare ønske at folk var litt mindre bombastiske, litt mer ydmyke overfor det faktum at vi aldri har vært her vi er nå før. En sikkerhetsekspert skal selvsagt uttale seg om sikkerhet. Men å si at appen er verdiløs, synes jeg er ganske sterkt - og det synes jeg rett og slett han burde latt være å konkludere med.

Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.

Gammel 21-04-20, 07:55   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.

Jeg er ikke uenig i at det er svært uheldig at småbarnsmødre, rosabloggere, konspirasjonsteoretikere og generelt personer som ikke innehar fagkunnskap får uforholdsmessig stor plass i media.

Men sikkerhetsfolk og folk som har kunnskap om personvern er nettopp fagpersoner. Det hadde vært fint om denne typen mennesker kunne fått samme respekt for sitt fagfelt som det helsepersonell får (eventuelt burde få) for sitt fagfelt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-20, 09:19   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig, Adrienne.

Jeg skulle bare ønske at folk var litt mindre bombastiske, litt mer ydmyke overfor det faktum at vi aldri har vært her vi er nå før. En sikkerhetsekspert skal selvsagt uttale seg om sikkerhet. Men å si at appen er verdiløs, synes jeg er ganske sterkt - og det synes jeg rett og slett han burde latt være å konkludere med.

Å være mindre bombastisk og mer ydmyk gjelder da dem som er for denne appen også. Både sikkerhetseksperten og hun som skrev kronikken jeg la inn er eksperter på sine områder, områder som i aller høyeste grad er vesentlige i denne sammenhengen. Alle vil at appen skal funke. Veldig mange er villige til å fire på personvernhensyn om det er slik at dette er verktøyet som skal til. Men sånn som det er nå, så tror jeg den ikke kommer til å lette smittesoringsarbeidet vesentlig, jeg tror den vil skape en del merarbeid fordi den har for mange sikkerhetshull, og jeg tror alt for mange vil at den skal funke, slik at man ikke ser svakhetene ved den.

Jeg er for øvrig enig i at Camilla Stoltenberg er superbra, og det var et fint intervju. Men det står altså ikke i motsetning til at jeg er kritisk til appen. Og jeg syns det er dårlig gjort å slenge sikkerhetseksperten og hun jeg la inn kronikk av i samme bag som rosabloggere, konspirasjonsteoretikere og forskere som uttaler seg utenfor eget fagfelt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.