Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-17, 10:11   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hmm ... Ser jeg har problemer med å uttrykke meg tydelig nok - så jeg prøver igjen.

Norge og USA er ikke samme land, vi er helt enig der. Nå er det slik at jeg mener at mye av det vi ser både her i Norge ved vårt stortingsvalg og i USA ved presidentvalget ikke er hverken norsk eller amerikansk. Jeg mener at mye av det vi ser i Europa og USA i dag skyldes globaliseringen (kan dessverre ikke noe om de andre verdensdelene- aner ikke noe om Asia feks), og ikke særtrekk ved landene.

Dette er i og for seg ikke noe nytt. Jeg har inntrykk av at nordmenn generelt mener at det var Arbeiderpartiet som "bygget landet" etter krigen, og tilskriver dette mye arbeiderpartipolitikk, men faktum er at hele Europa (og USA) hadde samme utviklingstrekk. Også Spania under Franco. Man kan sikkert si mye om Franco, tror jeg nøyer meg med å si at han ikke akkurat var noen Arbeiderpartimann.

De tingene jeg peker på: At vi har en personer som har fått det betydelig verre på grunn av globaliseringen, og jeg opplever ikke dette som mennesker som "trenger andre å skylde på". For disse menneskene er (i Norge) FrP de som de tror kan gi en annen retning.

Him, jeg beklager - men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si. Det kan like gjerne være mottaker som avsender som eier utfordringen her altså

Når amerikanere stemte på Trump, så var det svært mange som blant annet hadde opplevd å miste jobben sin og som i sin håpløshet ikke så noen annen løsning enn "Make America Great Again". Jeg tror ikke at de som velger FRP på grunnlag av Listhaugs asylinnspurt, nødvendigvis gjør det fordi de har mistet håpet for Norge eller er fattige arbeidsledoge som har hovedinntekten sin fra NAV. Og det er kanskje nok et tankekors.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.