Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reise til Trump-land?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-17, 15:32   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Trump-land?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Selvfølgelig trenger de færreste av oss å reise med fly i ferien. Allikevel er det som regel det som er det absolutt beste alternativet. Har man tre uker ferie, er det ikke så fristende å bruke 1 av ukene på transport.

Men hva så? Da kan man reise til et sted som er nærmere da. Eller droppe ferien.

Og hvorfor er det så himla mye mer fristende med en fremtid full av klimaflyktninger, ekstremvær og katastrofer? Jeg har tidligere sett argumentet "det er viktig for min livskvalitet å reise mye" her inne, og det gjør meg rett og slett helt ubeskrivelig forbanna. Det er bare ikke greit.

Sammenliknet med verden generelt har vi også veldig, veldig mye ferie. Om noen klarer å bruke en uke på transport så er det vel oss. Vi har ikke tre uker, vi har fem.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:54   #2
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hva så? Da kan man reise til et sted som er nærmere da. Eller droppe ferien.

Når det ene settet besteforeldre til ungene bor på Vestlandet og vi i Tromsø er det ikke så fryktelig lett å reise til et sted nærmere, altså. Tog er som kjent heller ikke noe særlig til alternativ når man bor i Nord-Norge, om man ikke vil bruke halve ferien på å reise; det hjelper ikke å ha fem uker ferie når de færreste kan ta dem ut sammenhengende, men må forholde seg til at det gjerne er tre uker man har til rådighet på sommeren.

For all del, jeg skal gjerne innrømme at jeg reiser "unødvendig" med fly, og bør revurdere flybruken i mange tilfeller, men jeg er litt lei av at alle disse diskusjonene der det så eplekjekt hevdes at det er bare å ta tog/reise til et sted nærmere/hva har du - det er ikke sånn at alle bor på tjukkeste Østlandet med dertil hørende transportmuligheter. Og ja, selvsagt kan (og bør!) man diskutere på et generelt grunnlag, men den norske geografien er nå som den er, så det er faktisk ganske mange som ikke har særlig med alternativer til fly, så "det er bare å..." oppleves som en kraftig forenkling i det virkelige liv.

Gammel 22-06-17, 18:21   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Når det ene settet besteforeldre til ungene bor på Vestlandet og vi i Tromsø er det ikke så fryktelig lett å reise til et sted nærmere, altså. Tog er som kjent heller ikke noe særlig til alternativ når man bor i Nord-Norge, om man ikke vil bruke halve ferien på å reise; det hjelper ikke å ha fem uker ferie når de færreste kan ta dem ut sammenhengende, men må forholde seg til at det gjerne er tre uker man har til rådighet på sommeren.

For all del, jeg skal gjerne innrømme at jeg reiser "unødvendig" med fly, og bør revurdere flybruken i mange tilfeller, men jeg er litt lei av at alle disse diskusjonene der det så eplekjekt hevdes at det er bare å ta tog/reise til et sted nærmere/hva har du - det er ikke sånn at alle bor på tjukkeste Østlandet med dertil hørende transportmuligheter. Og ja, selvsagt kan (og bør!) man diskutere på et generelt grunnlag, men den norske geografien er nå som den er, så det er faktisk ganske mange som ikke har særlig med alternativer til fly, så "det er bare å..." oppleves som en kraftig forenkling i det virkelige liv.

Enig. Syns jeg ser Røstværingene velger 7-timers fergetur over en halvtimes flytur for å komme til fastlandet.

Vi flyr en gang i året. Vi kan ta toget, men da bruker vi 2 døgn i stedet for en dag. Hvis båtruta vi tar blir lagt ned, så har vi ikke noe valg. Dvs, valget blir å ikke dra i det hele tatt og det er ikke aktuelt.

Gammel 22-06-17, 18:52   #4
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Enig. Syns jeg ser Røstværingene velger 7-timers fergetur over en halvtimes flytur for å komme til fastlandet.

Vi flyr en gang i året. Vi kan ta toget, men da bruker vi 2 døgn i stedet for en dag. Hvis båtruta vi tar blir lagt ned, så har vi ikke noe valg. Dvs, valget blir å ikke dra i det hele tatt og det er ikke aktuelt.

Men argumenter som dette blir helt tullete. For det er selvfølgelig ikke "flyr en gang i året for å besøke foreldrene mine som bor kjempelangt unna" som er hovedproblemet. Det er alle "jeg må bare til New York en gang med familien, og et par turer til syden og 2-3 langhelger til ulike storbyer i løpet av året jeg...." som er skikkelig forkastelig og egoistisk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 19:24   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Men altså. Du ser forskjellen på trenge noen turer til sydligere strøk i året og å bo grisgrendt?
Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.