Sv: Hva om Donald Trump blir president?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg avskriver ingen, Gaia, og jeg syns det er unødvendig å snakke om at jeg/vi "ikke har skjønt det".
Du syns ikke du har litt lange, såre tær nå? Og jeg har da virkelig ikke påstått at det bare er arbeiderklassen som har stemt på ham.
Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke det er mulig for verken deg eller meg virkelig skjønne, på et følelsesmessig plan, hvorfor noen stemmer på Trump. Jeg kan skjønne det på et akademisk plan, på samme måten som jeg skjønner hvor kjipt det er for mørkhudede personer å oppleve hverdagsdiskriminering. Jeg har til og med gode venner som er blitt hverdagsdiskriminert, og har vært både sint og indignert på deres vegne. Men det har likevel ikke rammet meg på en slik måte at jeg kan påstå at jeg følelsesmessig kan skjønne hvor maktesløs man blir av det, og hvor grunnleggende urettferdig det føles.
Det samme gjelder å forstå de som stemmer Trump. Jeg skjønner på et vis hva han tilbyr dem, og hvorfor de stemmer på ham (og, ja, selvfølgelig er det sammensatt). Men siden jeg ikke føler på kroppen det som forårsaker behovet for å stemme på ham, så er det også vanskeligere å vite hva som skal til for å overbevise de som velger ham om at det er en skikkelig dårlig idé. Og, ikke minst, at det er en skikkelig dårlig idé for DEM, på lang sikt.
|