|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Følelsen av fattigdom
Kan signere dette i sin helhet. Jeg tror det å bli mobbet for feil buskemerke var noe som hørte 80-tallet til, eller vi lærte i alle fall på skolen at det var mobbing. Det kan selvsagt forekomme mobbing av elever som ikke henger med motemessig i våre dager også, men jeg tror det er et marginalt problem. Jeg er heldig, og jeg vet at det er flaks det handler om, som har barn som bare i perioder har vært "the odd one out", for jeg ser hvor tilfeldig det hele er. Mobbing blant dagens barn og unge er vanskelig å få øye på, vanskelig å sette riktig navn på, og derfor ofte vanskeligere å få bukt med. Og så har man de ensomme barna, som ikke blir mobbet, men som bare ikke klarer å knekke vennskapskoden. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har ikke kritisert valgene hennes, så kan ikke svare på akkurat det. Sist redigert av m^2 : 21-10-16 kl 22:17. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Drømmer
|
Her er det dessverre sånn at man utestenges fra de mest populære jentegjengene om man ikke har riktig merke på klærne. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
© All rights reserved
|
Kun klærne og ikke helheten? Her kan man være med i de mest populære gjengene om man er kul nok. Det er mye mer en bare outfit-en som spiller inn. Og guttene er mer merkebevisste enn jentene. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Følelsen av fattigdomHer har det visst mye mer å si for kulhetsnivået hvor god du er i fotball, eller hvorvidt du har fanget Snorlax...
|
|
|
#267 |
|
Drømmer
|
Her er det null press på barneskolen, ungdomsskolen er ille dessverre. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, jeg er spent på hvordan det blir på ungdomsskolen her. Jeg har heldigvis bare hørt positivt om den, fra de som har barn der. Men som det ble påpekt tidligere, så kommer det vel også en del an på elevsammensetningen i hver enkelt klasse, i tillegg til befolkningssamensetningen i området, og man har en skoleledelse som jobber måltetter med slike problemstillinger. De to siste er relativt like for skolen som helhet, mens det første kan føre til store forskjeller internt på skolen.
|
|
|
#269 |
|
maler
|
Slik jeg har oppfattet endel ungdomsmiljøer så er det aldri så enkelt som at det er bare klærne som gjør at man blir utestengt, det er mye annet som spiller inn. Men hvis man først ikke har X-faktoren som skal til for å være innafor uansett hva man finner på er man plutselig i en situasjon hvor det tolereres mindre, og man er mer avhengig av å sørge for at de ytre faktorene er på plass. Dette er jo vanlig også blant voksne, bare på mindre åpenbare elementer enn klær.
|
|
|
#270 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Følelsen av fattigdomEn følelse er jo nettopp subjektiv. |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Pauset
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg er jo veldig kjent i det aktuelle området og bor ikke langt unna selv. Jeg er aleneforsørger. Jeg kjenner lite på dette med økonomi. Kanskje litt noen ganger, da vi ikke tar med 4 av gutta på kino og river i alt feks. Men det forventes faktisk ikke at vi gjør det heller, så slår det fra meg. Selvfølgelig har vi litt mindre penger enn de som er to. Tror de skjønner det og, og det har aldri vært noe problem. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Er frisk!
|
Vi bor i et homogent område hvor vi med to lærerlønninger definitivt er blant de med desidert dårligst økonomi. Merkepress eller annet press er likevel totalt fraværende. Jeg tror det er blant annet fordi verken jeg eller ungene bryr oss katta om det. Jeg har faktisk aldri hørt dem nevne noe de ønsker seg fordinalle andre har det overhodet. Selv om det sikkert er mange som har både det ene og det andre.
|
|
|
|
#273 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomRef HIs spørsmål om hvorfor i all verden man flytter til et dyrere nabolag, når det garantert vil øke følelsen av relativ fattigdom, så så jeg denne nå, og tenkte at det er ikke kjemperart at dersom man ønsker at barn skal søke mot for eksempel høyere utdannelse, kanskje særlig dersom man selv ikke har det, så ønsker man seg til et nabolag der det er stort innslag av folk med høyere utdannelse. Det påvirker barnas fremtid mye.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 24-10-16 kl 00:37. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomHerre, jeg brukte litt tid på å skjønne hva som gikk galt der.
|
|
|
#277 |
|
© All rights reserved
|
Man kan fint bidra til press selv om man kjøper brukt, det kommer jo an på merket. En Sveajakke eller Norrøna-jakke (som koster en arm og en fot) er jo en merkejakker, okke som. Eller en Michael Kors-veske. Eller et Acneskjerf. Det er merket som presser, ikke hvor plagget er kjøpt. |
|
|
|
|
|
#278 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#279 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, men nå gjør ikke vi det heller, noe særlig.
|
|
|
#280 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Her tar de utgangspunkt i 13-14 åringer fra 1980 og det synes jeg er gammelt grunnlag. Arbeidsmarked, utdanningsnivå og sosiale lag har endret seg mye siden den tid. 0
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|