Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følelsen av fattigdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-16, 13:47   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Følelsen av fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Oppfatning av merkepress handler vel også om økonomi. Det er stor forskjell på å velge å ikke kjøpe merkeklær selv om man har råd og å ikke ha råd til merkeklær i det hele tatt. Jeg er ganske sikker på at sistnevnte føler mer merkepress enn førstnevnte. Og det er mye lettere å ikke ta merkepresset innover seg hvis kjøp/ikke kjøp av merkeklær er et reelt valg. At folk på FP føler lite merkepress sier dermed ikke så mye. Kanskje har FPere generelt bare god råd?

Det er nettopp dette jeg reagerer på i denne tråden. Hvordan kan man sammenligne det å ha et reelt valg og ikke? Hvordan kan folk fra middelklassen sette seg inn i hvordan det er å være ordentlig fattig i Norge i dag, dvs. ikke ha noen av disse valgene? Er det like lett da å si til barna at de ikke kan gå på kino, få en jakke de ønsker seg osv. Det er aldri et valg for mange av disse menneskene, det er aldri et alternativ, man reiser aldri på ferie eller gjør opp på andre måter osv som kan forsvare den kjipe avgjørelsen man tar osv. Det er en PERMANENT TILSTAND, hver dag, hele året.

Det er virkelig ikke slik at ting preller av like lett unasett hvem man er. Lever man på utsiden av samfunnet, er i en vanskelig økonomisk situasjon så er det ganske så annerledes å oppleve fattigdom og bare velge å ignorere det.

Jeg blir faktisk så provosert av denne tråden at jeg bare trekker meg ut.

Sist redigert av Lisa : 21-10-16 kl 13:53.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.