Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følelsen av fattigdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-16, 13:14   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følelsen av fattigdom

Merkepress henger veldig sammen med mulighetene man har. Det er ikke alltid selve merke det handler om, men det å være blant dem som har muligheter. Merke blir gjerne bare symboler på noe mye større.

Jeg tror min barndomskompis vil hevde at det ikke fantes merkepress i vår ungdomstid. Han gikk i arveklær, men kom fra en familie med veldig solid økonomi og hvor han fikk muligheter på veldig mange andre områder.
Jeg kjente merkepress, men var i en situasjon hvor jeg visste noe om hvorfor foreldrene mine prioriterte som de gjorde. Vi hadde virkelig ikke god økonomi, men de hadde hatt mulighet til å kutte på masse fine ting for å gi meg Levisbukser og Ballgensere om de ville. At de hadde denne muligheten tror jeg var viktig for at jeg ikke skulle føle meg alt for utenfor. De fikk meg til å forstå prioriteringene og prioriteringene gikk ikke på nød, men på prioritering av fine ting.
Det var annerledes med dem som virkelig ikke kunne foreta disse prioriteringene i det hele tatt. Det gjaldt noen det også. Der handlet det om at man var utenfor på absolutt alle områder. Klærne de gikk med skilte seg ikke fra dem jeg og han andre kompisen gikk med, men merkepresset opplevdes nok likevel tøffere fordi klær da symboliserte mye sterkere at de falt ut på det meste.

Vi bor nå i et ganske sammensatt nabolag, men har merket at det også her i kommunen "ghettoiseres" mer enn før, noe jeg synes er uheldig. Jeg liker heller ikke holdninger om at man "bare" kan flytte. En del av dem som ikke flytter selv om det tyner økonomien har gjerne tenkt gjennom akkurat den muligheten. Det finnes ofte svært gode grunner til å bli boende når alle hensyn til familien skal tas.

Jeg har sett en del hvordan det har gått med dem som har det aller trangest blir presset ut av bystrøk og skal etablere seg i bygd som er helt ukjent. De kan lettere betale husleia ja, men man kan ofte spørre seg om de har vunnet noe egentlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.