Sv: Følelsen av fattigdom
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Det er Steinerskole på Eidsvoll og (hvis den ikke er nedlagt nå) og der er det hvertfall billigere å bo. For eksempel. Får man ikke jobb som det man vil, får man ta jobben man får. Er det ikke så enkelt da?
Ja, kanskje om man har din utdannelse. Skulle hun flyttet til Eidsvoll ville skolen ikke lenger vært gratis (noe som ser ut til å ha gått mange hus forbi), kanskje hun ville fått en enda dårligere betalt jobb enn det hun kunne få til i byen. Kanskje hun ville flyttet fra alt av nettverk, og det igjen ville gjort det enda vanskeligere å jobbe og studere. Også kan jeg like gjerne spørre deg også; siden ingen andre som kritiserer henne har svart på det: Hva tenker du om at hun faktisk har tatt konsekvensen av valget sitt: hun har utdannet seg, og hun har flyttet. Jeg syns det er fullstendig meningsløst å for det første kritisere en virkelig person for valg hun har tatt, men faktisk tatt konsekvensen av og endret, og for det andre, kritisere henne for å skrive en roman og blande fullstendig sammen hva romanen handler om, hva som er hennes liv og hva journalisten har valgt å fokusere på.
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Så her er hele spekteret, og jeg er sikker på at det er mye av grunnen til det så godt som totale fraværet av f.eks. merke-/klespress på skolen.
Nja, det hjelper nok på, men jeg tror sånne ting går i bølger, henger sammen med hvem som blir sett på som meningsbærere og kan variere fra klasse til klasse, og fra trinn til trinn. Lisa og jeg har barn på to naboskoler sentralt i Oslo som har nogenlude lik demografi. Vi har de som er ressurssvake på amnge vis: enten økonomisk, uten utdanning, uten språkkunnskaper, og vi har dem som bor i et relativt dyrt småhusområde; som har høy utdannelse, er akademinere, politikere og kunstnere. Vi har mange kommunale boliger, blokker, bygårder og eneboliger. Allikevel er merkepresset fullstendig ulikt på skolene våre.
Save