Sv: Hårvekst og sommer
Jeg blir overasket over noens forslag om at tråder som dette ikke burde eksistere på FP. Fordi noen sier noe dumt eller som noen ikke er enig i?
Jeg synes dette er interessant problematikk og en veldig nyansert problemstilling. For hvor går skillet mellom estetikk/forfengelighet og feminisme?
Jeg er enig med Maverick om at å anse jenters hårvekst som uhygiensik og ekkelt men ikke gutters, er sjåvinisme. Og jeg synes selv at det å være for opptatt av vekt og utseende tar for mye fokus vekk fra langt viktigere (og morsommere saker) for kvinner. Det er også fremdeles slik at kvinner i langt større grad enn menn blir vurdert etter utseende og det er latterlig når fokus på kvinnelige politikere blir redusert til terningkast for antrekk og slikt. Og sånn sett er dette feminisme.
Samtidig er dagens gutter og menn også utsatt for et økende utseendepress, og man ser jo nesten ikke unge menn med hår på brystet lenger? Det vokses og hårfjernes der også. Gutta trener for å få six-pack som kan vises fram og mange gutter bruker mer tid på kul vokssveis enn mange jenter gjør på stell av hår. Og det kan kanskje sies å være en tilbakegang, heller enn framgang - gutter kjenner i større grad på utseendepress nå enn for et par tiår siden.
Så har vi menneskelig interesse for estetikk og en grad av forfengelighet som kanskje ikke verken kan eller skal undertrykkes helt? Det er hyggelig å velge klær en føler seg fin i. Det er en god følelse å ha en sveis som matcher personlighet og å pynte seg med noe en synes er fint. Skal vi kvitte oss med all forfengelighet, og om ikke, hvor går grensen?