Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitere med eller uten partner til 40-årslag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-16, 10:45   #81
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitere med eller uten partner til 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

...
...

Det var en veldig annerledes setting enn et bryllup, for meg er det to veldig forskjellige typer selskap.

Bryllup er selskap, 40-årslag er fest!

Vi gjør forskjell når vi inviterer og i vår omgangskrets er det stor forskjell på bryllup og bursdag.

Vi er mange om det skal inviteres til lag, Fars gamle venner og mine gamle venner og våre felles(nyere) venner. Da vi inviterte til bryllup ville vi at det skulle være med de nærmeste og gjestelista telte 70(til Fars store fortvilelse, han liker ikke sånt "oppstuss")! Det ble allikevel en flott fest, fordi vi klarte å holde det uformelt(og 67 av 70 kom).

Gammel 23-02-16, 12:23   #82
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Har også vært borti å bli invitert uten mannen i bryllup. Jeg har nemlig en stor gammel venninnegjeng som nå treffes veldig sjelden. Noen av dem er mine beste venner og noen av dem har etter hvert blitt veldig perifere. Det har derfor blitt vanlig der at man inviterer alle i gammelgjengen, men at de man har lite kontakt med blir bedt uten følge. Synes det er hyggelig å møte gammelgjengen i bryllup selv om jeg kanskje har lite kontakt med bruden sånn i hverdagen. Synes det også er helt ok.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 12:28   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det mer naturlig å invitere med følge i bursdag enn til fest, men jeg står fremdeles fast ved at det er helt innafor og OK å bare invitere den man kjenner til et bryllup også. Jeg har aldri tenkt over at det er rart eller dumt hvis jeg stiller uten partner og andre stiller med. Hvorfor skulle det være det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 13:27   #84
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For meg er det mer naturlig å invitere med følge i bursdag enn til fest, men jeg står fremdeles fast ved at det er helt innafor og OK å bare invitere den man kjenner til et bryllup også. Jeg har aldri tenkt over at det er rart eller dumt hvis jeg stiller uten partner og andre stiller med. Hvorfor skulle det være det?

Nei det synes ikke jeg heller. Har jeg valgt å dra uten partner er det helt OK. Det jeg synes er litt trasig er om andre er invitert som par fordi de er kjent og ens egen partner (kanskje ny) ikke inviteres i sånne sammenhenger fordi han ikke er kjent. Jeg regner kanskje med at man tenker sånn i flere festlige sammenhenger enn bursdager om man først skjelner mellom kjente og ukjente.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 13:38   #85
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men la oss si at jeg hadde bestemt meg for å invitere noen kjente fra forum, og du ble invitert i bursdag til meg, Guava. En fest der noen er par, og noen er venninner uten følge. Syns du det ville vært naturlig at jeg inviterte mannen din også, selv om jeg aldri hadde møtt ham før (og vår relasjon var mest fra nett?)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 14:07   #86
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men la oss si at jeg hadde bestemt meg for å invitere noen kjente fra forum, og du ble invitert i bursdag til meg, Guava. En fest der noen er par, og noen er venninner uten følge. Syns du det ville vært naturlig at jeg inviterte mannen din også, selv om jeg aldri hadde møtt ham før (og vår relasjon var mest fra nett?)

Jeg er usikker.
Hadde vi bodd samme sted og jeg hadde brukt mye tid sammen med deg RL trass i at relasjon var hovedsak på nett ville jeg nok synes det var hyggelig om han ble invitert i sånne sammenhenger. Når det er snakk om lang reiseveg og ikke mange naturlige RL-møtepunkter ville det ikke være like naturlig.

Om jeg hadde feiret stort og invitert de fleste som par (noe som ville falt naturlig siden de fleste nære venner er folk jeg kjenner ektefellen til) ville jeg nok også invitert nettvenner med følge. Jeg ville nok ikke tenkt at jeg satte dem i noen kjip situasjon eller noe ved å gjlre det i alle fall.

Det som nok en del av forskjellene ligger i er nok det med tette relasjoner og etablerte grupper.
Jeg ville synes det var veldig koselig om din mann eller andres partnere hadde kommet og ikke følt det unaturlig. Andre opplever sånn mer privat. Det er helt greit.
Å dra i bursdager lokalt hvor mange er invitert som par og min mann hadde vært utelatt fordi de ikke kjenner eller vil bli kjent med hadde jeg nok opplevd litt negativt.

Gammel 23-02-16, 20:34   #87
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hadde gjort akkurat som du har tenkt. Har selv mange nære venninner hvor jeg kun er på hils med mannen og hadde ikke invitert en haug med menn jeg ikke kjente i selskap. Har nok av folk å prioritere uten å invitere folk jeg ikke kjenner.

Gammel 23-02-16, 21:47   #88
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, med og uten perifere menn har jo med begrensning av antall pga plass og økonomi. Jeg har ihvertfall full forståelse og respekt for de aspektene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 00:03   #89
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg aner at her er det "to fronter" - de som er åpen for å treffe nye potensielle venner, kanskje fordi de har flyttet til et nytt og fremmed sted enn der de vokste opp, og de som "har nok venner" kanskje fordi de bor der de vokste opp og har omgang med masse folk.

Da blir det jo to ulike ønskede måter å feire bursdager på, uten at noen av måtene er feil.

:fredsmegler:

Evt bor på stedet en vokste opp, har nok venner, men er alltid åpen for å treffe nye potensielle venner.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 07:10   #90
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Evt bor på stedet en vokste opp, har nok venner, men er alltid åpen for å treffe nye potensielle venner.

Eller evt bor på stedet en vokste opp, har nok venner, men treffer helst nye potensielle venner i en setting man føler seg mer komfortabel.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 08:42   #91
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er kanskje helt på trynet spesiell jeg da, som inviterte gjester jeg ikke kjenner så godt (mannen sine kompiser/kollegaer) i 40-årsdagen min. De kom endatil med følge.
Hver og en får invitere som de er mest komfortabel med selv.

Gammel 24-02-16, 08:45   #92
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg er kanskje helt på trynet spesiell jeg da, som inviterte gjester jeg ikke kjenner så godt (mannen sine kompiser/kollegaer) i 40-årsdagen min. De kom endatil med følge.

Hvordan i alle dager klarer du å lese denne tråden som kritikk av det å invitere gjester med følge?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 08:51   #93
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvordan i alle dager klarer du å lese denne tråden som kritikk av det å invitere gjester med følge?

Jeg har ikke tatt det som så voldsom kritikk akkurat. Blir bare litt fascinert over hvor ulikt man tenker og jeg definerer ikke det ene som mer riktig eller galt enn det andre.

Gammel 24-02-16, 08:53   #94
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er jo ikke hva vi selv foretrekker, men hva vi synes at det er helt greit at andre gjør.

Selv hadde jeg en stor 40 årsdag og lokale med masse plass. Alle som ville var invitert med følge og jeg hadde til og med en kjæreste der som jeg ikke har truffet verken før eller etter, for de slo opp ikke så lenge etter. Men hun var hyggelig hun.

Det at jeg har en "jo flere jo morsommere" holdning til min fødselsdag betyr ikke at jeg ikke synes at det er legitimt at andre har lyst på noe annet. Og at jeg selv synes at det er forskjell på å ha gjester som jeg ikke kjenner så veldig godt og å selv være gjest i en forsamling der jeg bare kjenner min egen mann.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 08:53   #95
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det greit å invitere med partner, også selv om man ikke kjenner partneren så godt. Men hvis man må prioritere på grunn av plass eller penger, så synes jeg der er innafor å ikke invitere med alle partnere også.

Gammel 24-02-16, 09:00   #96
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer lese tråden slik? Dessuten gjør jeg det samme selv. Noen av gjestene er mannen sine barndomskompiser fra Nord-Norge og noen er hans kollegaer (med følge). Men det er folk jeg/vi omgås med, f.eks. feriert sammen.

Du sier det jo selv, at hver og en får invitere de de er mest komfortabel med. Og det er jo nettopp derfor jeg startet denne tråden. For å høre om det var innafor å gjøre det, eller om jeg måtte følge masse skrevne og uskrevne regler.

Gammel 24-02-16, 09:15   #97
Guava

Guava sin avatar

Standard

Betyr det noe for deg om det er innafor? Innafor hva?
Du er fri til å velge det du vil.
Når du er sånn som du beskriver er det også mer forståelig.

Folk som er dine nære og kjære forstår det sikkert. De kjenner deg.

Gammel 24-02-16, 09:27   #98
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Betyr det noe for deg om det er innafor? Innafor hva?
Du er fri til å velge det du vil.
Når du er sånn som du beskriver er det også mer forståelig.

Folk som er dine nære og kjære forstår det sikkert. De kjenner deg.

Ja, selvfølgelig betyr det noe for meg.

Gammel 24-02-16, 09:33   #99
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ja, selvfølgelig betyr det noe for meg.

Ok. Jeg syntes på en måte det virket som du hadde bestemt deg og bare ville ha støtte.
Det er greit det altså, men jeg oppdaget det for sent.

Gammel 24-02-16, 09:47   #100
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ok. Jeg syntes på en måte det virket som du hadde bestemt deg og bare ville ha støtte.
Det er greit det altså, men jeg oppdaget det for sent.

Javel.

Jeg spurte for å høre hvordan andre gjør det. Og ser det varierer. Dette fordi mannen og jeg snakket om det og var usikre på hva som var ok.

Utfra det har jeg følgende alternativ:

1. Invitere slik jeg tenkte
2. Invitere med ukjent partner
3. Finne alternativt opplegg/feiring

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg bryr meg om gjestene. Jeg vil at de skal hygge seg og ha en koselig kveld. Men, når det er sagt ønsker jeg å ha en hyggelig kveld selv også. Det er mulig jeg hadde droppet hele feiringen om alle her hadde svart at jeg må be med følge. Det er også mulig jeg hadde gjennomført og invitert alle med følge. Jeg har ikke bestemt meg for noe, invitasjon er ikke sendt ut. Jeg sier bare hvordan jeg har lyst til å feire. Og med hvem.

Jeg setter pris på alle svar, også de som ikke mener det samme som meg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.