Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg har enorm medfølelse for alle de som må leve under is' skrekkregime, som lever under terroren deres hver dag. Det samme føler Frankrike, det er jo derfor de bidrar i konflikten i Syria.
Jeg snakker ikke om hver enkelt av dere. Jeg snakker om hele den massive reaksjonen vi har sett nå sammenlignet med det totale fraværet av synlig vestlig folkeengasjement etter feks Beirut-hendelsene for et par tre dager siden eller andre tilsvarende hendelser. Det er nok å velge i, dessverre. Hvorfor greier vi ikke å vise tilsvarende medfølelse og engasjement når terroren skjer utenfor Europa eller USA? Hovedbekymringen min er at dette i seg selv skaper splittelse.
Jeg har en god venn fra Libanon. Hun bor der og selv om hun lever relativt godt og trygt der, er hun jo likevel midt oppi dette i langt større grad enn vi er. Hun spør hvorfor europeere og amerikanere reagerer så mye sterkere på terror i Paris enn på like grusom terror i ikkevestlige land. Jeg kan ikke svare og jeg er bekymret for de signalene dette tilsynelatende manglende engasjementet gir. Og da snakker jeg altså ikke om at Kanina eller andre her inne ikke bryr seg når libanesere eller syrere blir drept, men om stemmene vi tilsammen har, om de spontane støtteerklæringene som kommer feks på Facebook osv.
Midt i tragedien er det flott med engasjement i sosiale medier osv, jeg skulle bare ønske vi kunne vist noe av det samme når terroren rammet andre enn våre egne. Slik det er nå, bidrar vi bare til å grave kløften mellom øst og vest dypere.
|