Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-07, 15:16   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men jeg hadde faktisk ingen problemer med å skjønne hva det sto der. For meg skal det mye til for at noe som er skriftelig er helt uforståelig.

Jeg hadde heller ikke minste problem med å forstå hva som sto i teksten. Jeg er enig at det nok er skrevet av en ressurssvak person, men so what? Kanskje en grunn til å strengt tatt ta vedkommende enda mer seriøst, for det er jo åpenbart at hun sliter.

Jeg synes det er deilig og befriende med folk som skriver korrekt og bra, men hva med alle de som skriver bra, men som ikke kan uttale seg muntlig eller omgås muntlig på en tilnærmet normal måte da? Blir man tatt seriøst allikevel? Jeg tro ikke det nødvendigvis er slik. Derfor tror jeg også at man finner veldig mange av de som er flinke i skrift på nettet og i forum, for der har de "skriveflinke" en arena hvor de kan være flinke uten å bli vurdert utifra andre kriteria enn skriftsspråket.

På ungdomsskolen hadde jeg en jente i klassen som skrev utrolig bra. Hun hadde alltid de beste stilene, skrev prikkfritt og var nok egentlig flinkere i norsk enn norsklæreren. Hun fikk alltid S. Avgangskarakteren hennes var også S. MEN hun var livredd for å snakke. Hun tok aldri ordet i timen, rakk aldri opp hånden, dersom hun ble spurt, svarte hun alltid med "jeg vet ikke, jeg". Jeg husker jeg irriterte meg over henne, for hun kunne vel svare noe hun som alle andre. Ja, hun slet nok med det at hun var sjenert og hadde skrekk for å snakke, men allikevel. Jeg hadde vanskelig for å kunne tro at hun egentlig var flink til noe annet enn å skrive, og jeg tror aldri i verden at hun uten iherdig trening ville gjøre en annen jobb enn en stillesittende skrivejobb godt nok. Jeg tok dermed ikke henne mer seriøst enn andre klassekamerater, og jeg syntes heller ikke virket mer intelligent enn oss andre selv om hun skrev utrolig godt. Jeg synes ikke hun fortjente karakteren S, for norsk er da mer enn et skriftspråk vel?

Det jeg vil si er at jeg synes "pakken" bør være mer flersidig enn at man bare er flink til å skrive. Det holder liksom ikke å bare skrive bra dersom man ikke klarer å si det samme man skriver i en annen setting enn skriving. Ofte (og det gjelder også her på dette forumet) så føler jeg at mange tror at det er nok at man er flink til å skrive, for da blir man uansett alltid oppfattet seriøst, korrekt og man blir selvsagt med en gang bedømt som intelligent, skoleflink osv. Det tror jeg ikke alltid er tilfelle nemlig.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.