|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?
Og jeg er faktisk glad for at det finnes folk som ikke vet hvordan vold med håndkle utføres.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hva er vold?Eg får automatisk tanker om harde slag med hardt, vått håndkle, i denne samanhengen.
|
|
|
|
#143 |
|
saftig
|
Sv: Hva er vold?En stor del av årsaken til at vold mot barn ikke blir oppdaget er jo at man går ut fra at folk ikke utøver vold mot egne barn. De som jobber med dette får etterhvert "voldsblikket", man vet hva man skal se etter, og man tør å tro at det skjer.
|
|
|
#144 |
|
Librocubicularist
|
Den tankegangen der skremmer meg. Å ha som utgangspunkt at det barn fortel er skrøne er ganske drøyt. Eg håper ikkje det er rettesnora blant folk som jobber med barn.
|
|
|
|
#145 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor er det drøyt å forvente at man skal gjøre en vurdering før man sender en bekymringsmelding? Det syns ikke jeg. Jeg har forøvrig ikke sagt at man skal ha som utgangspunkt at barnet skrøner, eventuelt forteller veldig unyansert, men at man skal ha det med i vurderingen. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
can-jur
|
I mitt hode så det omtrent slik ut:
|
|
|
|
#147 |
|
Mother of Dragons
|
Barnehagen skjønte vel det fordi ungen virker veltilpasset og happy. Si at hun ikke var det. Men redd, nervøs, skvetter unna når folk blir småirritert, klenger og gråter når mor kommmer.
|
|
|
#148 |
|
By the Sea
|
Ah. Jeg snakker hele tiden generelt. For meg er det like sansynlig at moren serverer sannheten som det ikke er det, vi aner ingenting om dette. Jeg vil sjelden tenke at det er helt sikkert at folk snakker sant alltid, men jeg vil heller ikke automatisk tenke "Her skjuler det seg nok MYE mer!
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 03-06-15 kl 23:57. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er vold?Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg tenker at her er det mer enn det mor sier. Om ikke vold så konflikter og aggressivitet i hjemmet. Jeg tror at de fleste som jobber i bhg ser nyansene og at det er flere ting som bekymrer. Det at de henger det på en hendelse tenker jeg er fordi dette er det de har å henge det på, men at samtalene med barna og bhg gjør at de mistenker at ikke alt er på stell, men mangler bevis. Dette er mine tanker ut fra det innlegget i avisen. Grunnen til at jeg tenker sånn er fordi at de sakene som har vært i media der jeg har sittet på saksmapper så har det ALDRI vært sånn som det har blitt fremstilt. Kanskje tar jeg feil denne gangen, men tenker nå sånn allikevel. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
By the Sea
|
Men Pøbelsara - hvorfor i all verden er det helt usansynlig for deg at det kan stemme at dette er en mor som ikke utøver vold? Det kom ingenting annet fram en håndkleepisoden og det har vi jo sett papirene på. Hva er greia med at hvis man åpner for at det av og til er sant at noen har blitt urettmesiig mistenkt (det skjer én av ti ganger, altså) så er man en sånn en som "kjøper historier" og ikke ser barnas perspektiv? Jeg får alltid piggene ute av "vi er offer for Barnevernet"-historier, men jeg vet med hodet mitt at noen er faktisk det.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 03-06-15 kl 23:58. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
På vei
Stod det noe om at ungen det gjaldt i artikkelen virket redd, nærvøs osv. ? Jeg husker ikke det, men for alt jeg vet kan ga ha vært det. Som jeg skrwv tidlig, det må da ligge mer til grunn enn bare guttens ene påstand bak.
Her har nok flere heller tenkt som floksa, kaste et tørt, lite håndkle i ren frustrasjon som streifet hodet på ungen. I mitt hode fra kanskje en par meters avstand. Men så har jeg også etterhvert innsett at det nok ble gjort på en mer brutal måte. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Librocubicularist
|
Då skjønner eg kor vi har snakka forbi kvarandre. Eg har heile tida hatt "Hva er vold?"-spørsmålet frå HI og denne saken i bakhovudet. Og eg trur liksom nok på politiet til at eg ikkje ser føre meg at etterforskninga viste at det var eit nytromla, silkemjukt håndkle som blei kasta lett over barna. Då trur eg saken ville blitt henlagt. Det at det er påtaleunnlatelse her, betyr jo at i dette tilfellet er det - som Pøbelsara så fint sa det - gått over streken og gitt advarsel.
|
|
|
|
#153 |
|
Leser
|
Sv: Hva er vold?Jeg er litt overrasket over at dere finner saken i seg selv relevant. Personlig gjør jeg ikke det. Men er veldig enig i at politiet bør prøve å være diskre og dette helt uavhengig av om folk er skyldige eller ikke. Selv pedofile har søsken, foreldre, barn etc
|
|
|
#154 |
|
Leser
|
Sv: Hva er vold?Pedofil var bare et eksempel, akkurat nå tenkte jeg på overgrepssaken i Tromsø (helt urelatert til denne tråden)
|
|
|
#155 |
|
Librocubicularist
|
Det er forskjell på uskyldig mistenkt og påtaleunnlatelse. Det må jo ha komme fram eit eller anna under etterforskninga som gjer at ikkje denne saken gjekk inn i henleggelsesbunkene.
|
|
|
|
#156 |
|
By the Sea
|
Ja, jeg er enig med deg i dette.
|
|
|
#157 |
|
By the Sea
|
Det er helt sant. Jeg snakker nok hele veien generelt, og artikkelen blir bare brukt for som eksempel, uten at jeg tenker et den har stor verdi i seg selv, så lenge man bare får mors versjon.
|
|
|
#158 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvorfor jeg tror det? Barnet har meldt om vold, saken er etterforsket og det ble en påtaleunnlatelse. Jeg stoler faktisk på at både den jevne barnehage, barnevern og påtalemyndighet har gjort jobben si her. Hvorfor skulle jeg ikke tro på at barnet hat snakket sant her?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Librocubicularist
|
Det trur eg du har rett i.
|
|
|
|
#160 |
|
På vei
Nemlig. De som blir urettmessig beskyldt må bli behandlet på en slik måte at de greier å komme seg videre, og vi slipper å lese om ødelagte familier. (Og nå sikter jeg ikke til håndklesaken). Samtidig mener jeg som jeg skrev tidligere, at det er viktig å også snakke om at det faktisk skjer at enkelte blir feilaktig beskyldt, og da skal man være trygg på at disse blir ivaretatt i etterkant. (Og igjen snakker jeg helt generelt.) Og faktisk må også alle "de andre" også bli ivaretatt av bv, all den tid de fortsatt har omsorgen for barna, slik at de også kommer seg videre. Det kan virke som mye kan gjøres bedre på dette området, og for meg er dette relevant å diskutere. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|