Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Ja, dette tror jeg må være tråden som har overrasket meg mest i min årelange FP-karriere.
Jeg er feminist like selvfølgelig som jeg er anti-rasist. Man er anti-rasist fordi man mener at folk er likeverdige, uavhengig av etnisitet. Man er feminist fordi man mener at folk er likeverdige uavhengig av kjønn.
Det er så utrolig forstemmende at det finnes kvinner i dag som på daglig basis nyter den friheten tidligere tiders kvinnesakskvinner så utrolig modig har skapt grunnlaget for - som ikke vil kalle seg feminister fordi ordet forbindes med disse uvanlig modige damene. Jeg stiller meg hundre prosent uforstående til det og det er bare trist.
Det er ikke derfor, det er bare ikke meg. Det er ikke det som definerer meg. Jeg er takknemlig og har ingenting i mot de som kaller seg selv feminister, uansett hvor på den politiske skalaen de befinner seg.
Jeg er ikke en -ist. Ateist er vel det eneste jeg "er" 100% - men "utøver" også dette helt på egen hånd. Hadde det vært et "Norges ateist-forbund" så hadde jeg ikke vært medlem der heller.