|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og skiftet etternavn. Hans er mer unikt (kun hans familie som heter det), så derfor tok jeg det og tenkte barna også skulle ha det. En familie et navn. |
|
|
|
|
|
#342 |
|
Epikur
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Kudos, emm!
|
|
|
#343 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?
|
|
|
|
|
|
#344 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jau, jepp og Amen- selvsagt er det det det handler om for 99 % av navneskifterne. |
|
|
|
|
|
#345 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har ikke tatt mannens etternavn, men jeg har tatt navnet hans som mellomnavn. Det mest fordi ungene kun har mannens etternavn. Det var fordi vi ønsket korte navn til barna. Ingen av etternavnene våre er særlig spennende. Mitt er sammensatt av to svært vanlige etternavn. - det feilskrives alltid og ingen i utlandet får til å uttale det. Mannens etternavn er vanlig, kjedelig og finnes både i Norge og andre land. Mannens etternavn er stort sett bare en bokstav i dagliglivet.
|
|
|
#346 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg byttet også etternavn og blir egentlig irritert på de som mener jeg er antifeminist og imot likestilling og gudene vet hva pga. dette. Jeg har alltid vært lite fortrolig med mitt medfødte etternavn, da jeg ikke har NOEN tilknytning til det i det hele tatt. Min mann, derimot, har sterk tilknytning til navnet sitt (i tillegg er det italiensk og med sitt italienske fornavn hadde det sett direkte latterlig ut med hans fornavn og mitt etternavn, svært usexy
|
|
|
#347 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er kvinne og feminist, og byttet ikke navn da jeg giftet meg. For meg henger ikke det valget sammen med feminismen. Jeg føler at "Kirsebær Superblomst" er meg. Det har vært navnet mitt siden jeg ble født, og det ville føltes rart å bytte ut, eller legge til, navn.
|
|
|
#348 |
|
Halloen!
Sv: Bytter feminister etternavn?Dixie |
|
|
|
|
|
#350 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Synes du denne argumentasjonen gjelder også for menn som tar sin kones etternavn?
|
|
|
|
#351 |
|
Halloen!
Jeg er ikke HV, men selvsagt gjelder ikke det samme for menn. Det er jo her forventninger, kjønnsroller og tradisjoner kommer inn. |
|
|
|
|
|
#352 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Skiftet ikke navn da jeg giftet meg. Kunne ikke falt meg inn faktisk. Ungene har begge navnene. Funker helt fint.
|
|
|
#353 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg trodde feminister kan gjøre som de vil?
|
|
|
#354 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er der det stokker seg litt for meg.
|
|
|
|
#355 |
|
Nymotens gammeldags
Vel, det ser ut til at det er det som er den gjengse oppfatning. Og jeg synes det er skikkelig ubehagelig at folk "tenker sitt" om meg, fordi jeg har tatt mannens etternavn. Det er flere årsaker til at vi gjorde det, og hadde situasjonen vært annerledes kunne like gjerne mannen tatt mitt. Det handlet overhodet ikke om kjønn. Om folk velger å tro at jeg lurer meg selv her så får de bare tro det, og jeg høres sikkert ut som sutre-Laura nå, men jeg kjenner bare jeg blir litt irritert (og det blir jeg for ALT i dag, så).
|
|
|
#356 |
|
Halloen!
Jeg tror det er dere som føler at dere må forsvare dere, uvisst av hvilken grunn. |
|
|
|
|
|
#357 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Bytter feminister etternavn?Det er jo ikke så rart at vi føler vi må forsvare oss når man leser en tråd som dette. Her inne er man domm såm et brø og undertrykket antifeminist som ikke tenker på samfunnets beste om man har mannens etternavn.
|
|
|
#359 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Seriøst, folkens. Tror dere ikke at dere faktisk har gjort et par valg i livet på grunn av rådende sosiale normer?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#360 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist, og har mannens etternavn. Det var viktig for han, jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva jeg heter. Hans navn er kulere da, det er bare 4 stk som har det i Norge (jeg, han og ungene). Mitt var ganske vanlig. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| etternavn, feminisme |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|