Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 20:57   #321
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg er feminist og kunne forsåvidt tenke meg å skifte etternavn, men jeg tror ikke jeg kunne tatt mannens. Jeg vil heller bytte til mammas.

Gammel 08-03-15, 21:13   #322
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg er feminist og kunne forsåvidt tenke meg å skifte etternavn, men jeg tror ikke jeg kunne tatt mannens. Jeg vil heller bytte til mammas.

Jeg kunne tenke meg å ha bare det før omtalte pikenavnet til bestemor, og at mannen også tok det. Han er jo litt på gli til å ta det som mellomnavn, så kanskje han kan bearbeides. Det er bare en håndfull stykker som heter det.

Gammel 08-03-15, 21:19   #323
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, og for meg har det å ikke bytte navn vært viktig. Hverken jeg eller mannen har behov for at vi skal hete det samme, så jeg heter det jeg alltid har hett, det gjør han også og ungene har en kombinasjon der mitt kommer sist. Navnet mitt er sjeldent, men jeg hadde ikke byttet selv om det ikke var det. Mannen ønsket heller ikke at jeg skulle bytte.

Gammel 08-03-15, 22:14   #324
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kunne han like gjerne tatt ditt? :nysgjerrig:

Det spurte jeg aldri om da. Jeg bare informerte ham om at jeg kom til å bytte navn.

Men jeg spurte i dag -12 år etter - og det hadde han ikke ønsket. Han ville ha sitt. Det er også greit.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Mener du at det er tilfeldig at det som regel er kvinner som bytter etternavn?

Folk gjør det fordi det har vært vanlig, på samme måte som at noen døper barna og gifter seg i kirken, uten å tenke nærmere over det, annet enn at det kan oppleves som en fin ting. Det handler ikke om 'eierskap', men en tradisjon noen velger å ta videre. Min identitet lå ikke i etternavnet mitt, men i de to fornavnene mine. Det er meg.

Jeg synes derimot at det er problematisk for feminismen at slike ting blir dratt fram som en 'sak', fordi det ødelegger for de viktige sakene, og får fordommer til å blomstre. I dag kan du velge selv hva du gjør med navnet ditt. Det er uviktig. Man ser alle slags konstellasjoner og det er helt greit.

Sist redigert av Dronningen : 08-03-15 kl 22:28.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 22:24   #325
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, men det er ikke derfor jeg har beholdt etternavnet mitt. Det kommer av at jeg er meg. Etternavnet - hvor kjedelig det enn er - er en del av meg og min identitet. Å bytte var uaktuelt.

Mannen har barn fra to ekteskap, og de har alle hans etternavn. Jeg syns det er fint at søsknene gjennom dette etternavnet har en slags felles identitet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 22:56   #326
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Mener du at det er tilfeldig at det som regel er kvinner som bytter etternavn?

Nei. Det er ikke det. Men jeg synes ikke at det gjør den som skifter navn noe mindre likestilt heller.

Jeg har altså fått min mann til å ta mitt etternavn, og jeg synes ikke det hever meg over han på noe vis. Og hadde det vært motsatt så hadde vi to fremdeles vært like likestilt.

Kvinner og menn er ikke likestilt i Norge i dag, men jeg synes denne etternavndebatten er en avsporing i så måte.

Gammel 08-03-15, 23:35   #327
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

(....) Det handler ikke om 'eierskap', men en tradisjon noen velger å ta videre. (....)

En "tradisjon" som ble innført ved lovpålagt tvang for kvinner til å foreta navnebytte. Tvangen hadde ganske mye med eierskap å gjøre.

Hverken jeg eller Helten byttet navn, det var ikke oppe til diskusjon en gang. Ungene har alle et fornavn og et etternavn, Eldste fikk sitt ved loddtrekning i en flott navnefestsermoni. Deretter er det annenhver.

Sist redigert av Strå : 08-03-15 kl 23:41. Årsak: skrivefeilretting
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 23:37   #328
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er en bakevje med tanke på etternavn og likestilling er alle de som nå setter sammen navnene sine med bindestrek så begge skal telle like mye. Det er veldig mange tunge kombinasjoner, og disse ungene blir voksne en dag og skal gi sine barn navn. Hva da?

Jeg synes jo det blir rart å tviholde på navnet sitt bare på grunn av kvinnesak også. Sier hun som i sin tid freste til svigerfar at ungene kom til å ha mitt navn. Noe de også har.

Gammel 08-03-15, 23:46   #329
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

En "tradisjon" som ble innført ved lovpålagt tvang for kvinner til å foreta navnebytte. Tvangen hadde ganske mye med eierskap å gjøre.

Det hadde nok det, mens i dag symboliserer det noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 23:48   #330
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at å hevde at man velgerchelt fritt å skifte navn fordi det er vanlig og en tradisjon, er litt historieløst. Kvinner hadde ikke lov til å beholde navnet sitt tidligere.

Jeg tenker at å gjøre ting fordi de er vanlige, lett kan føre til at tradisjonelle mønstre vi gjerne vil bli kvitt, blir værende. og så tenker jeg at slike valg ofte ikke er så frie dom vi liker å tenke at de er. Jfr. Kvinners hang til å velge deltid.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 23:53   #331
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skiftet etternavn da jeg giftet meg og ikke tilbake når jeg skilte meg. Hva gjør det meg til? Det var forøvrig noe jeg bestemte meg for da jeg skiftet første gang: en gang holder. Og grunnen til at jeg skiftet var jo a) jeg ville at ungene skulle ha ett etternavn og hete det samme selv, og b) hans navn var kort og uvanlig mens mitt var lengre og veldig vanlig. Ingenting har endret seg ut over at vi har skilt oss. Jeg mener fremdeles at om han synes det er plagsomt å hete det samme som meg så får han bytte denne gangen.

Gammel 08-03-15, 23:56   #332
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er helt greit å velge tradisjonelt vel vitende om at det er nettopp det. Hvis det er det man ønsker. Å bytte ut en form for tvang med en annen gir ikke mye frihet.

Gammel 09-03-15, 00:02   #333
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Det var overhode ikke tvang i vårt tilfelle. Mitt valg basert på egne ønsker. Jeg hadde aldri byttet om mitt navn var mer uvanlig og han het Olsen eller tilsvarende. Og jeg kommer ikke til å bytte igjen om jeg skulle finne på å gifte meg igjen. Og som sagt, grunnen til at jeg ikke bytter tilbake er den samme som i sin tid gjorde at jeg byttet - jeg ønsker å hete det samme som ungene. Og skilsmissen endrer ikke det. Jeg byttet ikke for å ta mannen min sitt navn. Jeg byttet for at ungene skulle hete det samme som meg uten å måtte ha to etternavn.

Gammel 09-03-15, 00:39   #334
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingen som påstår at de fleste som skifter navn til mannens i dag gjør det fordi de er tvunget til det. Men vi som har gjort det frivillig og med glede har jo valgt å følge en tradisjon som begynte med tvang. Og grunnen til at det fortsatt er vanligst at kvinnen skifter er også at vi en gang måtte. Greit å ha i mente, i det minste.

(Og hva er oddsen for at jeg skrev dette innlegget akkurat da jeg trykket play på episoden av friends der Phoebe skal skifte navn til mannens, og i stedet bytter til Prinsesse Consuela Bananahammock! )

Gammel 09-03-15, 00:47   #335
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Og hva er oddsen for at jeg skrev dette innlegget akkurat da jeg trykket play på episoden av friends der Phoebe skal skifte navn til mannens, og i stedet bytter til Prinsesse Consuela Bananahammock! )

He-he, et perfekt bilde på hvorfor jeg aldri greide å se på den serien generelt (og Phoebe-karakteren spesielt).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 01:29   #336
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

He-he, et perfekt bilde på hvorfor jeg aldri greide å se på den serien generelt (og Phoebe-karakteren spesielt).

Likte du ikke smelly cat?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 09:25   #337
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler litt at dette blir som "barberer du leggene"-debatten. Årsaken til at vi gjør ting kan ha en uheldig opprinnelse, men uten at det gjør det problematisk at vi handler som vi gjør gitt dagens samfunn.

Gammel 09-03-15, 09:28   #338
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Frivillig" er et tåpelig argument. Det er et betinget valg påvirket av samfunn, oppvekst, forventninger til kjønn og rolle, og selv om det sitter langt inne for mange å innrømme det, så var det 1) fordi det var vanlig og man er mer mainstream enn man liker å tenke på 2) fordi man innerst inne kanskje er ganske gammeldags. Eller "romantisk", som noen velger å kalle det.

Gammel 09-03-15, 09:29   #339
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler denne, forresten: http://www.bt.no/meninger/PS/Mannen-...g-3316027.html
og les gjerne kommentarfeltet, herreminhatt!

Gammel 09-03-15, 09:43   #340
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lest tråden, men svarer selvsagt utifra hva jeg gjorde.

Jeg regner meg som feminist, men tok mannens etternavn for å ta avstand fra en ulykkelig barndom. Min mor var aldri gift, men fikk barn med menn som var gift med andre. Vi flyttet rundt, jeg ønsket meg en trygg familie og røtter.

Jeg ønsket et konservativt liv med foreldre som bodde sammen, og det å ha samme etternavn skulle markere mitt håp for en bedre framtid.

Jeg hadde vielse hos byfogden og et lavkostbryllup. Så skrev jeg under på at jeg tok hans navn. Han ble nærmest sjokkert over at jeg ville det.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.