Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 20:51   #421
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg synes det er en økende tendens til barneflokker med ulike etternavn (annenhver unge for eksempel) eller navn satt sammen med bindestrek. Det siste kan være en fin løsning, men ofte synes jeg det blir veldig tungt. Når man har hvert sitt lange -sen-navn blir det ikke veldig mye bedre av å sette dem sammen med bindestrek i midten. Da synes jeg faktisk det er en beder tanke å tenke rasjonelt rundt neste generasjons behov for et greit etternavn. Gitt at man synes at en familie skal ha samme etternavn er det ikke et poeng for likestilling at alle kvinner skal stå steilt på at det må bli deres navn. Poenget må vel være at man går inn i en diskusjon der man stiller likt? For min del var det en selvfølge da vi giftet oss. Når vi da endte med hvert vårt navn var det helt klart et utslag av tradisjon. Hadde vi greid å bli enig om ett navn hadde det faktisk vært uttrykk for det motsatte for vår del.

Gammel 09-03-15, 20:57   #422
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det blir jo et lite paradoks at dersom mannen hadde hatt et uvanlig / spesielt /vakkert navn og jeg hadde hatt et kjedelig -sen navn og jeg hadde byttet så hadde jeg ikke vært like god feminist?

Nå svarer jeg ikke bare deg men alle som har nevnt noe om dette.

Og det som er, er jo at dersom noe ikke har en "standard" kjønnspreferanse så er det fordeling 50-50.

Og så er det de som følger kjønnspreferansene, og så er det de som faktisk utgjør de 50 % som hadde gjort det også på tvers av kjønnspreferansene dersom det hadde vært motsatte etternavn hos han og henne.

Men jeg synes at man fordummer påvirkningen til kjønnsrollene når man tar det ned på individnivå.

Jeg er veldig likestilt, det vil jeg si. Jeg lever i et ekteskap som er temmelig likestilt, jeg tjener mer enn mannen min og jeg jobber i et mannsdominert yrke. Jeg gjør mange valg på tvers av kjønnsrollene. Men noen av valgene gjør jeg kjønnstradisjonelt. Noen av disse igjen fordi det var et frivillig valg, noen av disse fordi jeg blir påvirket.

Alle blir påvirket av kjønnsroller. Det er ikke noe vits i å tenke noe anna. Men det er klart at så lenge at når 90% av kvinnene tar mannens etternavn så er det klart noe påvirkning der av kjønnsroller.

Gammel 09-03-15, 20:59   #423
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå svarer jeg ikke bare deg men alle som har nevnt noe om dette.

Og det som er, er jo at dersom noe ikke har en "standard" kjønnspreferanse så er det fordeling 50-50.

Og så er det de som følger kjønnspreferansene, og så er det de som faktisk utgjør de 50 % som hadde gjort det også på tvers av kjønnspreferansene dersom det hadde vært motsatte etternavn hos han og henne.

Men jeg synes at man fordummer påvirkningen til kjønnsrollene når man tar det ned på individnivå.

Jeg er veldig likestilt, det vil jeg si. Jeg lever i et ekteskap som er temmelig likestilt, jeg tjener mer enn mannen min og jeg jobber i et mannsdominert yrke. Jeg gjør mange valg på tvers av kjønnsrollene. Men noen av valgene gjør jeg kjønnstradisjonelt. Noen av disse igjen fordi det var et frivillig valg, noen av disse fordi jeg blir påvirket.

Alle blir påvirket av kjønnsroller. Det er ikke noe vits i å tenke noe anna. Men det er klart at så lenge at når 90% av kvinnene tar mannens etternavn så er det klart noe påvirkning der av kjønnsroller.

Men tar 90% mannens etternavn? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det passer bare så innmari dårlig med folk jeg kjenner.

Gammel 09-03-15, 21:01   #424
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men tar 90% mannens etternavn? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det passer bare så innmari dårlig med folk jeg kjenner.

Statistikken er visst 20/80, så vidt jeg husker. (Altså at 80 % av gifte damer tar mannens navn.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:02   #425
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nei, det er ikke jevnt fordelt i befolkningen, så det er fullt mulig at ikke 80 % av de du omgås, Katta, har byttet etternavn.

Gammel 09-03-15, 21:06   #426
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og nei, det er ikke jevnt fordelt i befolkningen, så det er fullt mulig at ikke 80 % av de du omgås, Katta, har byttet etternavn.

Blant de jeg omgås vil jeg anslå at ca 40% har tatt mannens navn, ca 20% har tatt kvinnens navn og 30% har hvert sitt. Og 10%-ish har funnet et helt annet navn de har blitt enige om. Av mine studievenninner har hele 0% byttet etternavn, mens flere har menn som har byttet.

Jeg er litt overrasket over at det er så høyt som 20/80% faktisk. Og selvfølgelig har det med tradisjoner å gjøre. Jeg vet ikke om jeg synes det er den viktigste tradisjonen å komme til livs, men valgfrihet skal man selvfølgelig ha også her.

Gammel 09-03-15, 21:07   #427
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Fra artikkelen "Likestillingens siste skanse" (navnet passer jo utrolig godt til diskusjonen vår da) hos SSB. Det er ti år gamle tall. Jeg skal se om jeg finner noe nyere.

Jeg ser at jeg var litt upresis: det er 20 % som beholder eget navn og bare det. 80-prosenten er en kombinasjon av "tatt mannens navn i tillegg" og "endret til nmannens navn", men i mitt hode er det det samme, om man har lagt til mannens navn som siste navn.

Sist redigert av Teofelia : 09-03-15 kl 21:13.
Gammel 09-03-15, 21:08   #428
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er litt overrasket over den lave prosenten med nytt felles navn også. Er det bare ungene de gir sånne tunge bindestreknavn til da?

Gammel 09-03-15, 21:09   #429
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er klart at så lenge at når 90% av kvinnene tar mannens etternavn så er det klart noe påvirkning der av kjønnsroller.

Selvfølgelig. Selv tok jeg mannens etternavn. Det føltes ikke som det var et "kjønnsrolle"-valg der og da. Det føltes bare voksent og hyggelig og praktisk. Grunnen til at det føltes voksent var jo såklart fordi det var en kjønnsrolle, det passet inn i et mønster som var kjent for meg. I retrospekt er det jo kjempeenkelt å se hva jeg gjorde. Men ikke der og da. Kanskje særlig fordi jeg opplever meg selv som så likestilt, og har en mann som ikke forventer at jeg tar hans navn, eller tar hele foreldrepermisjonen etc.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:11   #430
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Dette er de nyeste tallene jeg finner på SSB, men jeg tror ikke det har skjedd veldig store endringer de ti siste årene, kanskje med unntak av at det muligens har økt en liten anelse på dem som har laget nytt, felles navn.

Gammel 09-03-15, 21:12   #431
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg er litt overrasket over den lave prosenten med nytt felles navn også. Er det bare ungene de gir sånne tunge bindestreknavn til da?

Jeg tror som sagt at dette er en ganske ny trend, som kanskje ikke hadde tatt av i 2004.

Gammel 09-03-15, 21:15   #432
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror som sagt at dette er en ganske ny trend, som kanskje ikke hadde tatt av i 2004.

Det er definitivt en ny trend, det er vel først de to siste årene jeg har sett mye av det.

Gammel 09-03-15, 21:20   #433
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor til barn med tungt bindestreksnavn. Come On! Det får være måte på hva man skal disse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:21   #434
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Bytter feminister etternavn?

Ja. Naturligvis.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:22   #435
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Neida!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:32   #436
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mor til barn med tungt bindestreksnavn. Come On! Det får være måte på hva man skal disse.

Nei, tydeligvis ikke.
Hilsen gammeldags, romantisk nek.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:35   #437
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Come on selv, du disser jo dem som skifter etternavn. Det er jo en dissetråd.

Gammel 09-03-15, 21:45   #438
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hjelpes, mange lange tær her og skikkelig fruktbar diskusjon. Jeg synes FP er et merkelig sted å være for tiden.

Gammel 09-03-15, 21:58   #439
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Seriøst, folkens. Tror dere ikke at dere faktisk har gjort et par valg i livet på grunn av rådende sosiale normer?

Jeg har garantert gjort en fluss med ting basert på rådende sosiale normer. Skifte av navn var ikke en av dem. Akkurat den biten var gjennomtenkt og bevisst og basert på hva jeg ønsket. Og med klar beskjed til han jeg tok navnet fra at om jeg tok hans navn og ungene kun fikk det, så kom jeg til å beholde det også ved en skilsmisse. Noe jeg også har gjort.

(At mannen er blitt så kokko og at det nå finnes en ny frue med samme etternavn som jeg strengt tatt ikke har lyst til å bli forvekslet med, og at skifte sånn sett hadde vært greit er en annen ting. ).

Gammel 09-03-15, 21:58   #440
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Come on selv, du disser jo dem som skifter etternavn. Det er jo en dissetråd.

Nei, det gjør jeg ikke. Verken i 2008 eller i år.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.