|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
maler
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg synes det er en økende tendens til barneflokker med ulike etternavn (annenhver unge for eksempel) eller navn satt sammen med bindestrek. Det siste kan være en fin løsning, men ofte synes jeg det blir veldig tungt. Når man har hvert sitt lange -sen-navn blir det ikke veldig mye bedre av å sette dem sammen med bindestrek i midten. Da synes jeg faktisk det er en beder tanke å tenke rasjonelt rundt neste generasjons behov for et greit etternavn. Gitt at man synes at en familie skal ha samme etternavn er det ikke et poeng for likestilling at alle kvinner skal stå steilt på at det må bli deres navn. Poenget må vel være at man går inn i en diskusjon der man stiller likt? For min del var det en selvfølge da vi giftet oss. Når vi da endte med hvert vårt navn var det helt klart et utslag av tradisjon. Hadde vi greid å bli enig om ett navn hadde det faktisk vært uttrykk for det motsatte for vår del.
|
|
|
#422 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Nå svarer jeg ikke bare deg men alle som har nevnt noe om dette.
|
|
|
#423 |
|
maler
|
Men tar 90% mannens etternavn? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det passer bare så innmari dårlig med folk jeg kjenner.
|
|
|
#424 |
|
Bedreviter
|
Statistikken er visst 20/80, så vidt jeg husker. (Altså at 80 % av gifte damer tar mannens navn.) |
|
|
|
|
|
#426 |
|
maler
|
Blant de jeg omgås vil jeg anslå at ca 40% har tatt mannens navn, ca 20% har tatt kvinnens navn og 30% har hvert sitt. Og 10%-ish har funnet et helt annet navn de har blitt enige om. Av mine studievenninner har hele 0% byttet etternavn, mens flere har menn som har byttet.
|
|
|
#427 |
|
Bedreviter
|
Sist redigert av Teofelia : 09-03-15 kl 21:13. |
|
|
|
|
|
#428 |
|
maler
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er litt overrasket over den lave prosenten med nytt felles navn også. Er det bare ungene de gir sånne tunge bindestreknavn til da?
|
|
|
#429 |
|
Peppy!
|
Selvfølgelig. Selv tok jeg mannens etternavn. Det føltes ikke som det var et "kjønnsrolle"-valg der og da. Det føltes bare voksent og hyggelig og praktisk. Grunnen til at det føltes voksent var jo såklart fordi det var en kjønnsrolle, det passet inn i et mønster som var kjent for meg. I retrospekt er det jo kjempeenkelt å se hva jeg gjorde. Men ikke der og da. Kanskje særlig fordi jeg opplever meg selv som så likestilt, og har en mann som ikke forventer at jeg tar hans navn, eller tar hele foreldrepermisjonen etc. |
|
|
|
|
|
#430 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Dette er de nyeste tallene jeg finner på SSB, men jeg tror ikke det har skjedd veldig store endringer de ti siste årene, kanskje med unntak av at det muligens har økt en liten anelse på dem som har laget nytt, felles navn. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror som sagt at dette er en ganske ny trend, som kanskje ikke hadde tatt av i 2004. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
maler
|
Det er definitivt en ny trend, det er vel først de to siste årene jeg har sett mye av det.
|
|
|
#434 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Bytter feminister etternavn? |
|
|
|
|
|
#437 |
|
Fola Blakken
|
Come on selv, du disser jo dem som skifter etternavn. Det er jo en dissetråd.
|
|
|
|
#439 |
|
Shake it out!
|
Jeg har garantert gjort en fluss med ting basert på rådende sosiale normer. Skifte av navn var ikke en av dem. Akkurat den biten var gjennomtenkt og bevisst og basert på hva jeg ønsket. Og med klar beskjed til han jeg tok navnet fra at om jeg tok hans navn og ungene kun fikk det, så kom jeg til å beholde det også ved en skilsmisse. Noe jeg også har gjort.
|