Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
elg nevnte seksuell legning også, som noe hun ikke ville vite.
Og fortsatt så sier ikke gifteringen noe annet enn at du har en partner du har giftet deg med. Det sier ikke noe om kjønn eller om ekteskapet var religiøst inngått eller ikke. Sånn for å flisespikke.
Det eneste jeg har følt ubehagelig er symboler som signaliserer nazisme, rasisme og sexisme. Og det syns jeg er i en helt annen liga enn religiøse symboler, eller regnbueflagg, for den saks skyld. Ubehaget begynner ikke før man evt. bruker religionen sin til behandle meg anderledes, eller krevet annen behandling selv. Men det har jo egentlig ingenting verken med religionen eller symbolet å gjøre. Grunnen til at jeg mener at nazisme, rasisme og sexisme er i en egen klasse, er at det er ideologier basert på å mene at andre er mindre verdt, og på å være kjip mot andre.
Ja, men det betyr ikke at ikke andre kan syntes at andre symboler er ubehagelige. Poenget er at når man vurderer bruken av symboler og om disse skaper ubehag, så kan man ikke ta utgangspunkt bare i seg selv og sine egne følelser. Man må ta et skritt tilbake og vurdere symbol og handling uavhengig av hverandre. At noen mener at jeg burde stått ved kjøkkenbenken og tatt meg av barn må jeg tåle. Det jeg ikke trenger tåle er hvis de forsøker å tvinge meg til det, eller nekter å ansette meg, snakke med meg eller ta meg i hånden, fordi jeg er kvinne.
I tillegg syns jeg det er helt absurd å bruke begrepet "krenket" om dette. Det gjør at jeg vanskelig greier å ta noen av argumentene seriøst.
Igjen så handler det om kontekst og forståelse. Jeg har merket meg at begrepene "krenket" og "støtt" er brukt om hverandre i debatten den siste uken. Jeg oppfatter nok begrepet "krenket" på samme måte som deg, men jeg har også sett at "krenket" er blitt brukt som et mildere begrep enn "støtt" i flere debattinnlegg den siste tiden.
|