Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?
Uten at jeg reagerte spesielt negativt på videoen selv, så synes jeg ikke det er vanskelig å forstå at noen gjør det. Jeg vet dog ikke hva jeg hadde ment om jeg ikke hadde visst om pedofilikritikken på forhånd. Det jeg reagerte på* var buret, enkelte bevegelser, kampen dem imellom og en sminket unge. Og dette satt sammen med at det var ei jente og en voksen mann, selvsagt. Det kan sikkert være relevant for tolkningen min at jeg har jobbet med overgrepsproblematikk, og dermed kanskje lettere tenker og assosierer i de baner.
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Jeg tror at om det hadde vært en annen sammensetning - mann/mann, mann/gutt, kvinne/gutt, kvinne/mann, kvinne/kvinne, hadde man ikke tenkt i de baner i det hele tatt, selv ikke med samme visuelle valg mtp. kostymer, bur og sminke.
Jeg tror neppe jeg hadde tenkt det samme om det var en gutt og en voksen dame, men det er jo bare fordi jeg er påvirket av feilaktige fremstillinger av kjønn og overgrep (og kanskje at jeg har jobbet med kun mannlige overgripere). Jeg tror jeg hadde tenkt det samme som nå om det hadde vært en voksen mann og en gutt.
Ellers så synes jeg ikke det er rart at det varierer hvorvidt man oppfatter pedofile undertoner her, men jeg synes det hadde vært interessant hvilke signaler dere som ikke tolket det slik, måtte sett for at dere også tenkte i den retning.
* reagerte på, som i at jeg tenkte at jeg forstod hvor kritikken kom fra
|