Sv: Er det blitt "in" å være fattig?
Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.
Men er en "heldig" om en har tatt kloke valg, tatt ei utdanning, spart i BSU til tross for trange kår? Eg er også aleinemamma, har en godt betalt jobb, eige min egen enebolig og har alt eg treng. Men at eg har vore heldig? Det måtte i så tilfelle vere fordi eg er født i Norge, for det er jaggu ikkje berre flaks som gjer at eg har det slik eg har det i dag!
Jeg føler meg veldig heldig som har et hode som er godt skrudd på, som har gjort at jeg har fått en utdanning med gode karakterer. At jeg i tillegg har hatt foreldre som har sett verdien av en utdanning, ser jeg også som flaks. Jeg har hatt gode forbilder rundt meg, folk som har hatt forventninger til meg. Sjansen for at jeg da legger meg på sofaen og dropper ut er minimal. Når man vokser opp uten gode forbilder, med dårlig økonomi, med foreldre med lav utdanning osv. er veien så veldig mye tøffere å gå. All forskning understøtter dette. Så ja, jeg innser at det er veldig mye flaks som gjør at jeg er der jeg er i dag.