|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenDet er kommet meg for øret at morgendagens Brennpunkt, som omhandler pelsdyroppdrett, er produsert med svært betenkelige metoder som midler. Med forbehold om at jeg kun har hørt historien via en venninne som har hørt den fra en bekjent som er involvert i produksjonen (jeg vet også hvem vedkommende er, men da rimelig perifert), dreier det seg om psykolog og pelsdyraktivits Frank Nervik som har agert under falsk identitet i en periode på 2 år hvor han har gitt seg ut for å ha et ønske om å starte med pelsdyrproduksjon. Han tok kontakt med Norges Pelsdyralslag, som igjen satte ham i kontakt med lokale næringsdrivende hvor han altså har fulgt disse på nært hold i denne perioden. I det tilfellet jeg kjenner til utviklet det seg etter hvert et slags vennskap, hvor tonen ble deretter, og dette har visstnok blitt misbrukt på det groveste ved å fremstille sleivete kommentarer som svar på "ordentlige" spørsmål, og ikke minst ved bruk av redigering til det ugjenkjennelige. Det har også vært tilfeller hvor mink har overlevd gassingen, og fremstillingen av oppdretters reaksjon har blitt tuklet med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJeg er veldig skeptisk. Og litt skremt. Jeg trodde ikke slikt var lov.
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen
Dette er helt vanvittig - og at NRK sender det! Utrolig! Idioten og genialiteten er jo jevnt fordelt blant folk så at man har bønder (også blant de som driver med pelsdyroppdrett) som ikke burde ha hatt dyr er jeg absolutt ikke overrasket over. Men derifra til å fremstille pelsdyroppdrettere som sadister og kriminelle er jo helt villt!
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Enig i det. Jeg ser ikke forskjellen. Man kan jo ikke si at pels er et luksusprodukt man kan klare seg uten, mens kjøtt ikke er det. Nå er jeg jo imot begge deler da, og skal innrømme at jeg håper denne dokuen sender pelsindustrien pokker i vold.
![]() |
#5 |
Leser
|
Det er selvfølgelig greit at du er imot pelsindustrien, men synes du ikke det er betenkelig måten ting er produsert på her?
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenNja. Jeg tenker at det ikke hadde skapt like sterke reaksjoner om det gjaldt mennesker, som feks. da Khadra filmet imamer som snakket om kvinnelig kjønnslemlestelse med skjult kamera, og lignende. Eller tenker du at det er vinklet kun én vei, at de har klippet dokumentaren til å kun snakke i motstandernes favør? Jeg har ikke sett den enda, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det, det får jeg se i kveld. Jeg klarer nok uansett ikke å være upartisk i denne saken da jeg er så sterkt motstander, skal jeg innrømme. Så får folk heller mene sitt om det. Er spent på dokumentaren i hvert fall, har satt den på opptak.
![]() |
#7 |
can-jur
|
Forskjellen ligger i lovbrudd og ukultur.
![]() |
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenAt man infiltrerer et miljø er vel eneste måte å komme på innsida for å se virkeligheten. Det synes jeg er OK. Men man bør da framstille virkeligheten slik den er og ikke kryssklippe kommentarer osv, men jeg kjenner ikke til detaljene.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenSkjønner det, men allikevel er det utrolig viktig at noen faktisk filmer i smug, for MYE dyremishandling har blitt avdekket opp gjennom årene nettopp pga slikt. I USA har man fått en lov om at dersom noen filmer i det skjulte og avdekker horribel dyremishandling (jeg har lest så ekstreme saker at jeg har ligget søvnløs i flere netter ...) går bonden fri mens aktivistene får straff. Økonomisk vinning er visst alt som teller, dyrene kan seile sin egen sjø.
![]() |
#10 |
Absolute Beginner
|
Jeg tror at det ikke nødvendigvis er i sakens favør om programmet man lager er laget på feil premisser. Sånn sett tror jeg det er lurt å være ekstra kritisk om man har sine hjertesaker. Innen veganersjangeren er det jo også veldig mye rart som florerer av både dokumentarer og diverse "lettsolgt" materiale, for å bruke det eksempelet. Vi har nær familie som tidligere har misjonert for ulike emner, og jeg merker at da man ukritisk sluker alt som støtter sin sak så slår det gjerne negativt ut, samme hvor god og viktig saken i utgangspunktet er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJoda. Nå sluker ikke jeg alt ukritisk heldigvis, jeg er sterkt tilhenger av å vite hva jeg snakker om før jeg uttaler meg. Men, er det noen her som har SETT dokumentaren? Blir den ikke sendt for første gang i kveld? Jeg klarer ikke å ha så sterke meninger før jeg har sett den og ser hva det går i. Jeg tviler på at en så seriøs kanal som statskanalen vår, NRK, velger å sende en slik dokumentar uten å vite hva de gjør.
![]() |
#12 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg synes det er flott at "folk flest" reagerer på dyreplageri satt i system. (Nok bevis på at denne næringen ikke klarer denne produksjonen uten at det konstant avdekkes helt uverdige forhold). Helt normalt og veldig "sunn" indikasjon på "gode verdier" i et samfunn for å dra den litt langt.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 09-12-14 kl 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Det samme gjelder jo kjøttindustrien, uten at mange reagerer på samme måte der. Hele tiden kommer det opp horrible saker i media, og med tanke på hva denne industrien gjør med miljøet (mer utslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly), overrasker det meg SVÆRT at ikke flere tenker over dette. Men det er en annen diskusjon, måtte bare nevne det.
![]() |
#14 |
anglofil
Jeg ser hva du mener selv om jeg ser på pelsdyrnæringen som noe helt annet en kjøttproduksjon (matproduksjon - luksusvarer).
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenDet har du rett i, folk blir heldigvis mer bevisste. Mye bra har skjedd de siste årene.
![]() |
#16 |
Leser
|
Men det er jo akkurat dette som ikke er tilfelle innenfor pelsdyrnæringen (i Norge, selvfølgelig, jeg kjenner ikke til andre land). Ta et annet eksempel: Barnemishandling: Hvis jeg hadde mistanke om at noen barn ble utsatt for vold ville den adekvate reaksjonen (i Norge) være å varsle de instansene som kan gjøre noe (barnevern, politi, skole, helsesøster etc), ikke å "bli venner med foreldrene for å filme de i smug i to år".
Det jeg synes er merkelig er jo at det reagerer sterkere på pelsdyr enn andre dyr. Og også i forhold til mennesker.
![]() |
#17 |
anglofil
Men hva er pelsdyrnæringen sammenlignbart med? Hvilke andre næringer avler dyr til formål å lage luksusvarer? Eller mener du pelsdyrindustrien i Norge kan sammenlignes med matproduksjonen vi har?
![]() |
#18 |
Leser
|
Jeg synes all dyrehold er likt. Har man dyr skal man ta vare på dem helt uavhengig av om de er kjæledyr, førerhunder, kjøttfe, pelsdyr eller eggprodusenter. Jeg vil påstå at det er mye verre forhold for fjærfe i Norge enn det er for pelsdyr, men alikevel fremheves ofte som pelsdyr som "verstingen".
![]() |
#19 |
Off the map.
|
![]() |
#20 |
can-jur
|
Dersom man er imot pels på grunn av behandlingen av dyra, er vel sluttproduktet knakende likegyldig?
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|