Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Skjønner. Og det er jo ikke et ukjent fenomen for noen arbeidsgivere, vil jeg tro. Spørsmålet er jo da, hva som skal kreves av endring for at vedkommende med selverklært "fri stilling" og fast mandagsfri, skal motta hjelp fra det offentlige. Er det manglende vilje til å tilpasse seg, eller er det manglende forståelse (lav sosial kompetanse, lav (sosial) intelligens)?
Spiller det så stor rolle om det er manglende vilje eller manglende forståelse? I sånne tilfeller tenker jeg at det er helt greit om de får prøve på den stygge måten hva som skjer når man ikke gjør jobben sin. Det bør ikke være en stønad for alle om man kan si det sånn. Men dette er jo mer arbeidsledihetstrygd-delen av NAV, ikke sykepengedelen av NAV.
Når det gjelder tempo vet jeg ikke om det er rent tempo egentlig, men evnen til å henge med i svingene. Alle vil ansette den som når det blir rolig i kassen ser hva som må gjøres ellers og får unna endel jobb. Ingen vil ha den som ikke ser dette, som bare gjør akkurat det man har fått beskjed om å gjøre og tar pauser mens andre peser rundt en fordi det er rolig akkurat der han er. Og er man ny spiller det ikke så stor rolle for arbeidsgiver hvorfor det er sånn, det er ikke veldig ofte noen er villig til å ansette noen som krever mye forståelse og tilrettelegging fra dag 1.