Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-14, 14:37   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Selvsagt er det komplekse saker. Mennesker er komplekse. Men, forskning viser uansett, at å være borte, helt borte, fra arbeidsplassen i månedsvis, er ikke med på å bedre noens diffuse helseplager. Jeg er litt skremt over hvor mange som synes å gå inn i en offerrolle, og som etter hvert nesten virker å synes det er greit. At folk mister evnen til å ta ansvar for egen situasjon og blir mer opptatt av å peke på alle rundt seg, og bruke krefter på å finne årsaker fremfor løsninger.

Jeg tror også at det er helsefremmende å ta ansvar for egen situasjon. Det forutsetter jo at man også har eller får muligheter til å gjøre det. Nå har det jo vært nevnt av flere tidligere i tråden at det er vanskelig å få aksept for tilrettelegging, og da er det jo også vanskelig å ta slikt ansvar. Hvis man opplever at man blir en byrde for arbeidsgiver er det kanskje også lettere å være 100% vekke enn å gå på jobb i en liten prosent hver dag og bli konfrontert med at man er en byrde.

Jeg oppfatter ut i fra denne og tidligere tråder at du har mye erfaring med sykemeldte som du opplever har gått inn i en offerrolle og synes det er greit. Selv kjenner jeg egentlig ingen slike, men jeg kjenner mange som har vært sykemeldte i perioder og som nettopp har tatt ansvar for egen situasjon og gjort alt de kunne for å bli friske igjen så raskt som mulig. Det farger naturligvis også min vurdering av saken.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.