Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Selvsagt er det komplekse saker. Mennesker er komplekse. Men, forskning viser uansett, at å være borte, helt borte, fra arbeidsplassen i månedsvis, er ikke med på å bedre noens diffuse helseplager. Jeg er litt skremt over hvor mange som synes å gå inn i en offerrolle, og som etter hvert nesten virker å synes det er greit. At folk mister evnen til å ta ansvar for egen situasjon og blir mer opptatt av å peke på alle rundt seg, og bruke krefter på å finne årsaker fremfor løsninger.
Jeg tror også at det er helsefremmende å ta ansvar for egen situasjon. Det forutsetter jo at man også har eller får muligheter til å gjøre det. Nå har det jo vært nevnt av flere tidligere i tråden at det er vanskelig å få aksept for tilrettelegging, og da er det jo også vanskelig å ta slikt ansvar. Hvis man opplever at man blir en byrde for arbeidsgiver er det kanskje også lettere å være 100% vekke enn å gå på jobb i en liten prosent hver dag og bli konfrontert med at man er en byrde. 
Jeg oppfatter ut i fra denne og tidligere tråder at du har mye erfaring med sykemeldte som du opplever har gått inn i en offerrolle og synes det er greit. Selv kjenner jeg egentlig ingen slike, men jeg kjenner mange som har vært sykemeldte i perioder og som nettopp har tatt ansvar for egen situasjon og gjort alt de kunne for å bli friske igjen så raskt som mulig. Det farger naturligvis også min vurdering av saken.
|