|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Signerer. Jeg er oppriktig forvirret. |
|
|
|
|
|
#342 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at akkurat det du skriver nederst her, er sannheten i veldig mange familier. Det er jo slik at det er de som allerede jobber deltid har høyere fravær - den deltidsjobbene moren er siste skanse i familien, hun har hovedansvaret for hjem og unger fordi far ofte er borte, hennes jobb er minst viktig for forsørgelsen av familien - ergo er det hun som jobber deltid og tjener enda mindre enn hun ville gjort i heltidsjobb. I det valget familien har gjort der, ligger allerede som forutsetning om at mors jobb er minst viktig - enten fordi hun tjener mindre, eller fordi hun har en mindre morsom jobb enn han har og fordi hun rett og slett har et løsere tilknytningsforhold til jobben sin enn han har.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg får ikke helt dine 70 % større fravær heller til å stemme, rine?
|
|
|
#344 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Min erfaring, også blant venninner, er at det ofte er kvinnen i forholdet som er organisatoren. Ikke nødvendigvis «flink pike», men den som organiserer mye, og tar på seg ansvar for det.
|
|
|
#345 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Dersom vi tar utgangspunkt i dei talla der er det 60%. ((8-5)/5)*100.
|
|
|
#346 |
|
Halloen!
Til det første du skriver. Her er det vel dokumentert ganske bra at det er kvinner som står for størstedelen av fraværet i "lettere psykiske lidelse"-gruppen, der vel utbrenthet hører hjemme? Slik sett spiller det jo ikke så stor rolle hva du, jeg eller Teofelia opplever på våre arbeidsplasser. Jeg fant tallene under i margen på den artikkelen jeg linket til i et tidligere innlegg i dag. |
|
|
|
|
|
#347 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men blir det riktig å regne relativ forskjell på den måten når basen er forskjellig?
|
|
|
#348 |
|
|
|
|
#349 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Vet ikke om det er Gunn Hild Lem sin blogg du referer til Rine, og ja hun snakker mye om personlig erfaringer, som mor og enke, men jeg synes denne delen var meget velskrevet:
Jeg synes også at denne kronikken i aftenposten var god
Jeg merker meg også noe annet interessant, som kanskje ikke kan brukes til noe som helst. Men denne høsten slet jeg med halsbetennelsen fra hel..., deretter virusinfeksjon og andre etterdønninger. En uke etter tømming av halsbyll var jeg på legekontoret, og skulle snakke litt løst og fast. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Den kronikken i Aftenposten var veldig merkelig synes jeg. Der er den jeg har referert til tidligere i tråden. Hva er det egentlig hun prøver å få fram? |
|
|
|
|
|
#351 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
At vi kanskje bør vokte oss for å bruke "Flink pike" til å forklare et strukturelt problem rundt kvinner og sykemelding. La oss finne ut hvorfor kvinner sykemeldes oftere enn menn (uansett hvor kjip grunnen kanskje kan være) og har et høyere fravær, men den debatten kan fint gjøres uten å degradere damer til piker. Flink pike har noe Margrethe Munthe aktig over seg. Om vi hadde hatt et høyt sykefravær blant menn på min arbeidsplass tror jeg neppe noen ville forklart det med at de var for "snille gutter" som strakk seg for langt. |
|
|
|
|
|
#352 |
|
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det tror jeg det blir. Hvis menn hadde 5 % sykefravær og kvinner 10 % sykefravær, så hadde kvinners sykefravær vært dobbelt så høyt, altså 100% høyere. |
|
|
|
|
|
#353 |
|
Halloen!
Joda, vi kan sikkert bruke et annet uttrykk, men tidligere er det vel kvinner selv som i størst grad har brukt flinkhet som årsak til at de ble utrente, ikke media eller Gutteklubben Grei. |
|
|
|
|
|
#354 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Arbeidstilsynet: Hvorfor har kvinner høyere sykefravær enn menn?
|
|
|
#355 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Den artikkelen er diskutert tidligere i tråden.
|
|
|
#356 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Zulu: Jepp, og den ble, av enkelte brukere, sett på som tvilsom. Neida. Joda. Neida. |
|
|
|
|
|
#357 |
|
By the Sea
|
Sånn kan det gå når man tydeligvis ikke har lest hele tråden!
|
|
|
#358 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nå får vi vel sjå (dersom statsbudsjettet går gjennom) om det lønner seg å kutte i støtteordninga til uføre.
|
|
|
|
#359 |
|
Linken og sitatet er allerede lagt ut
|
|
|
#360 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nå går vi jo litt rundt i ring, men denne artikkelen påstår at svangerskapsrelatert fravær forklarer det meste av forskjellen for personer under 40 år, og at den ujevne deltakelsen i yrker med høyere fraværsrisiko forklarer resten?
|
![]() |
|
|