Sv: 2,2 år
Opprinnelig lagt inn av maribo, her.
Jeg lærte å skrive sånn under utdanninga mi som førskolelærer. Da skriver man ganske mange rapporter om ulike unger, men alle uten navn; feks blir Ola 3år og 11 måneder "O.g 3,11" osv. Jeg var ferdig utdanna i 1998, og har jobbet mange år i barnehage - og skriver sånn rapporter fortsatt, med sånne tall.
Prøver å unngå å bruke det i forum som dette, men tror nok det glipper innimellom.
Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.
Jeg er som Maribo ødelagt av førskolelærerutdanningen min. Etter utallige rapporter vil jeg aldri finne på å reagere på 2,2 år som noe annet enn 2 år og 2 måneder.
Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.
Det er vanlig å bruke denne skrivemåten i forskningsrapporter når man har barn som forsøkspersoner f.eks.
Vanlig dødelige kan skrive 2,5 år = 2 1/2 år eller 2 år og 6 måneder.
Opprinnelig lagt inn av guniss, her.
Når vi skriver observasjoner i barnehagen skriver vi feks M.j.2,6.
Da har vi alltid brukt det som 2 år og 6 mnd ja. Og dette er et opplegg vi ble lært opp til å bruke på skolen .
Men sånn elles sier jeg jo aldri at barnet mitt er 2,4 år feks?
Jevnt over sier man vel enten 2, 2 1/2 eller 3 når de er såpass store.
Her er vel det jeg anser for litt av essensen her. Det å skrive barnets alder slik det er gitt i en rekke eksempler i denne tråden er faktisk ikke bare normalen, men også regelen i enkelte fagmiljøer. Det er det vi læres opp i over det ganske land. Det at det ikke er korrekt matematisk sett er etter min mening irrelevant.
... men jeg er litt usikker på om det korrekte er å bruke komma som skilletegn. Jeg bruker som regel punktum. (Altså 2.9 år og ikke 2,9 år.)
Hva man bruker i dagligtale er annerledes, men om man først tilhører et fagmiljø er det lett å bruke de samme betegnelsene til vanlig også.
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
jeg syns folk er passe dumme som ikke greier å bruke korrekt system.
Korrekt sett i forhold til hva da? Det _er_ korrekt å skrive f.eks. 2.9 år (altså 2 år og 9 mnd) i en rapport om et barn som skal være anonymisert, og det er korrekt å skrive det slik i forskningsøyemed.
|