Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

2,2 år

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 21:21   #101
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Brøker er rasjonale tall (per def.), mens desimaltall kan være enten rasjonale tall (og dermed like nøyaktige som brøker) eller avrundinger av irrasjonale. Derfor.

Jeg må bare dra frem denne igjen for å påpeke at jeg var ENIG med deg her, altså, dvs. at om noe er brøk MER eksakt enn desimaler. :bekymret for ettermælet:

OK, vi var kanskje ferdig med selve diskusjonen og over på gigglingen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:36   #102
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er ganske morsomt at denne tråden ble så lang, jeg da!

I min verden, burde den ha vært superkort.
F.eks. som følger;
Monsoon starter slik:

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg ser ofte, både her og på andre forum, at man forteller om barna sine som er 2,2 år og har en søster som er 3,8 år osv. Et barn som er 2,2 år er altså to år og 2,4 måneder gammelt. Jentungen på 3,8 er tre år og 9,6 måneder gammelt. Det er vel egentlig ikke det man prøver å si?

Jeg antar at man ved å si 2,2 år viser til at barnet er to år og to måneder. Siden det er 12, og ikke 10, måneder i året så blir dette litt rart. Synes jeg.

(Det er lov å spikke på tallbruk også, ikke sant? :flisespikkernovise: )

Så kunne en eller annet ha svart følgende:

" Ja, dette har du helt rett i, Monsoon! Om man vil angi barnets alder ved å bruke desimaltall, må man selvfølgelig forholde seg til ti-tallssystemet."

Sånn! Så enkelt kan det altså gjøres!

Gammel 16-05-07, 21:49   #103
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ingen regel, ergo skriver man som man vil.

Ja, skriv gjerne som du vil, men da kan du ikke regne med at andre forstår det. Å bruke et vilkårlig tallbasesystem uten å ha forklart hvilket du bruker, blir som å skirve hsukluajdpGT når du egenlig mener å skrive Sitron.

Beklager hvis jeg gjentar noe som allerede er påpekt, jeg har en lei tendens til å lese til det innlegget jeg vil quote og ikke lenger..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:53   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Beklager hvis jeg gjentar noe som allerede er påpekt, jeg har en lei tendens til å lese til det innlegget jeg vil quote og ikke lenger..

Du kan multiquote vettu! Trykk på krysset nederst til høyre på innlegget du vil quote, så kan du fortsette å lese, evt. krysse av på flere og når du til slutt trykker på post reply eller quote så spretter alt opp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:02   #105
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du kan multiquote vettu! Trykk på krysset nederst til høyre på innlegget du vil quote, så kan du fortsette å lese, evt. krysse av på flere og når du til slutt trykker på post reply eller quote så spretter alt opp.

Åh, jeg har alltid lurt på hvordan man gjør det! Takk!
Hovedproblemet er imidlertid at jeg i en en tråd kun leser til jeg finner et innlegg som (vanligvis) provoserer (eller engasjerer), og så bare MÅ jeg kommentere det før jeg leser videre.

Forøvrig slår jeg fra nå av et slag for å dele inn året i 10 måneder, utelukkende for å glede sitroner og eventuelle andre forvirrede. Hva med mars, april, mai, juni, juli, august, september, oktober, november (bør også sløyfes spør du meg) og desember.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:05   #106
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Samme her. Dessuten ligger det i desimaltall at man opererer med titallssystemet.

Ja, det sier seg selv, det er ikke noe man VELGER hvordan man vil bruke. 2,2 år er garantert ikke 2 år og 2 måneder.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:06   #107
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, her hadde jeg IALLFALL ikke sett hvor lang tråden ble før jeg svarte .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:57   #108
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dette var en deilig tråd.

Alt man går glipp av bare man er bortreist i et par dager …

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:12   #109
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig med Monsoon, og tolker tall skilt med komma som desimaltall (= tidelstall), og bare det. Og det irriterer mitt flisespikkerhjerte inderlig når andre ikke bruker dem slik.

Jeg er helt enig.
Men jeg har aldri hørt noen som omtaler barnet sitt som 2,9 eller 3,8 år. Folk sier 3 og trekvart etc, men aldri 2,9?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:13   #110
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg er helt enig.
Men jeg har aldri hørt noen som omtaler barnet sitt som 2,9 eller 3,8 år. Folk sier 3 og trekvart etc, men aldri 2,9?

Det er vanlig å bruke denne skrivemåten i forskningsrapporter når man har barn som forsøkspersoner f.eks.
Vanlig dødelige kan skrive 2,5 år = 2 1/2 år eller 2 år og 6 måneder.

Gammel 17-05-07, 00:19   #111
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Det er vanlig å bruke denne skrivemåten i forskningsrapporter når man har barn som forsøkspersoner f.eks.
Vanlig dødelige kan skrive 2,5 år = 2 1/2 år eller 2 år og 6 måneder.

Ja, det forstår jeg jo, i forskning. Når man skal regne ut snittalder etc, må man jo omregne til tiendedeler først. Og jeg forutsetter at forskere regner tiendedeler og ikke tolvdeler.
Men jeg har aldri spurt en mamma/pappa om alderen på barna, og fått til svar; jo, Maria er 3,7 og Torstein er 4,6 år?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:24   #112
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Men jeg har aldri spurt en mamma/pappa om alderen på barna, og fått til svar; jo, Maria er 3,7 og Torstein er 4,6 år?

I så fall ville jeg reagert mest på at de hadde ynglet som kaniner - med bare 0,9 år mellom barna . Enda godt at 0,9 ikke betyr ni måneder, da.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 03:32   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Særlig fordi desimal betyr tidel. :gjentar til det kjedsommelige:

Dette var en deilig tråd. Dere matematikere er så søte.

Pah. Fysikere er mye søtere enn matematikere. Dessuten har vi et mer realistisk forhold til tall.

Gammel 17-05-07, 07:22   #114
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada. Fysikere er også litt søte.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 08:45   #115
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi skriver observasjoner i barnehagen skriver vi feks M.j.2,6.
Da har vi alltid brukt det som 2 år og 6 mnd ja. Og dette er et opplegg vi ble lært opp til å bruke på skolen .

Men sånn elles sier jeg jo aldri at barnet mitt er 2,4 år feks?
Jevnt over sier man vel enten 2, 2 1/2 eller 3 når de er såpass store.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 09:00   #116
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Tenk at denne tråden har blitt så lang.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 11:43   #117
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Pah. Fysikere er mye søtere enn matematikere.

Veldig søte. :inhabil:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 11:48   #118
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada. Fysikere er også litt søte.

Og kjemikere!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 11:49   #119
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøh...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 13:26   #120
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, nøyaktigheten avgjøres ikke av antall desimaler. Det er ikke sånn at 4,500000000 er mer nøyaktig enn 4,5.

:tullerdumednisselue: Nope! Ting blir selvfølgelig mer nøyaktig med flere desimaler.

Opprinnelig lagt inn av bina

Nøyaktigheten på brøk er jeg enig i generelt er like god som for desimaltall.

Nøyaktigheten på brøk er bedre enn desimaltall. Hvordan vil du skrive 1/3 i desimaltall?

Dette var en deilig tråd. Dere matematikere er så søte.

Hva med oss som teller binært da? Skal ikke vi også telle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.