Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Teofelia: Jeg forsøker også å minske foreldrekontakten på kveldstid. Foreldresamtaler har jeg mellom 7.30 og 8.30 om morgenen, eller mellom 14 og 17 på ettermiddagen. Årsaken er at det er tungvint å hente i barnehagen, dra hjem, lage middag, følge opp unger og så reise tilbake til jobb, for å ha samtaler (litt reisevei). Det er enklere å ta med seg retting og forberedelser hjem. Noen foreldre har fått mitt privatnummer av ulike årsaker, og de ringer meg gjerne søndag formiddag eller en torsdag kveld kl 21. Stort sett med god grunn. Men jeg ønsker altså å bestemme selv når jeg skal jobbe i helger og på kvelder, pga mine egne unger, og foretrekker derfor e-post som jeg kan svare på når det passer.
Hvis det ikke kom helt tydelig frem av forrige innlegg: for meg er det selvsagt at lærere ønsker å gjøre slikt i arbeidstiden, og jeg forventer virkelig ikke at en lærer er tilgjengelig på kveldstid. På samme måte som jeg ikke forventer å få tak i fastlegen på kveldstid, om jeg føler meg aldri så dårlig.
Men lærerne må jo sette slike grenser selv, og ikke forvente at andre skal sette dem. Jeg leser om lærere som sier "skal ikke foreldrene få tak i oss på kveldstid lenger, når poden deres blir mobbet?" Nei, selvsagt ikke. Det er da opplagt at selv mobbing kan vente til neste dag. Vanligvis. (Igjen: Jeg gjør selvsagt unntak for katastrofehendelser. Hvis poden blir banket opp på skoleveien, og havner på legevakten, så er det klart at en telefon til læreren kan forsvares (og trolig blir møtt med full forståelse)).
Jeg sendte ganske tidlig i min mor-til-skolebarn-kariere en SMS på ettermiddagstid til Frøknas lærer med et helt enkelt spørsmål. Jeg fikk svar på spørsmålet, men med et tillegg om hun helst ikke ønsket at jobbting skulle tas på hennes private mobil. Bruk heller epost eller skolens telefon i arbeidstiden, oppfordret hun til. Fint og flott: da gjør jeg det fremover. Og én stk foreldre var oppdratt. På foredremøtet senere på høsten ble det orientert om treffetid og hvilke kommunikasjonskanaler lærerne var tilgjengelige på.
Når man ikke forventer service på kveldstid, så ber man vanligvis ikke om det heller. (I alle fall gjør ikke vi oppegående foreldre det.) Men når det legges opp til at (noen) lærere har helaftens service, så er det klart at foreldrene benytter seg av det og det sikkert oppleves som at det er en tjeneste det er "behov for".
Litt som søndagsåpne dagligvarebutikker, egentlig. Vi har hatt det i flere år, og jeg klarer meg selvsagt ikke uten. Jeg handler mat hver eneste søndag. Men jeg vet jo godt at jeg klarte meg helt fint før vi fikk det også. Jeg fikk handlet akkurat det jeg skulle til søndag tidligere og. Det bare krevde et minimum av bedre planlegging. Det er et spørsmål om nødvendighet skapt av tilgjengelighet bare.
|