Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Jeg tror poenget hennes er at hun er lei av at mange tror at lærere er noe alle tror at de kan være - bare fordi de har vært elever selv. Og at det ikke stemmer. Akkurat som det ikke stemmer at hun kan være lastebilsjåfør fordi hun har lappen eller sykepleier fordi hun kan måle feberen.
Men er det mange som tror at lærer er noe alle tror de kan være? Bortsett fra i kommentarfeltene i VG og Dagbladet? De fleste jeg kjenner er klar over at lærere har høyere utdanning og har stor respekt for den jobben mange lærere gjør.
Det jeg er lei av er lærere (heldigvis ikke mange, men de er ofte synlige i mediedebatt) som drar fram ting ved egen jobb og framstiller det som veldig spesielt for sitt yrke, når jeg oppfatter det som fenomener som er veldig vanlige både i min egen jobb og hos mange andre ikkelærere jeg kjenner. Det er veldig ødeleggende for å få fram lærernes budskap i denne konflikten, tror jeg.
Jeg synes et innlegg rine hadde lenger opp (glemte å quote) var bra. Det så ut til å handle om essensen i denne diskusjonen. Samtidig sitter jeg med en del spørsmål rundt hvordan ting er i dag. Hvorfor er det så stor forskjell på antall undervisningstimer pr. uke i grunnskole, ungdomskole og VGO? Hvorfor er det ikke differensiert mer innad i gruppene ut fra hvilken "belastning" man har? Og hvordan mener lærerne at skoleleder og skoleeier skal kunne styre skolene bedre enn det de gjør i dag uten å innføre KS´forslag (som jeg synes virker for ekstremt)? Det som skjer i klasserommet kan ikke være helt "privatisert" til den enkelte lærer.