Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Jeg misliker Halloween, som allerede nevnt, men jeg tror jeg må ha med litt siden jeg tross alt deltar både ved å la egne barn gå og ved å dele ut godteri selv.
Jeg misliker det fordi det er enda en "kjøpe ubrukelig plaststæsj"-anledning i tillegg til f.eks gavekalendere som også hat tatt kraftig av de siste årene.
Jeg synes også det er dumt når fritidsaktiviteter avlyses pga. Halloween, for det etter det jeg ser slett ikke er slik at den "høytiden" er mer inkluderende enn f.eks fotballtrening og kor.
Samtidig ser jeg jo at mine barn gleder seg, at det er en happening for dem og gidder ikke ri kjepphester når det er snakk om den ene dagen i året (selv om den ene som hadde fritidsaktivitet i går måtte gå på den før han gikk Halloween.) Diskusjonen om kostymer har vi hatt hvert år, men der har jeg stått på mitt. Det er helt uaktuelt å bruke hundrevis av kroner på masker, sminke og drakter i året, og mine barn må enten bruke maskene fra 2008 eller noe sånt, eller bli sminket av mor. Jeg har også fortalt dem at vi faktisk har råd til å kjøpe kostymer hvert år, men at det er sløseri og svært lite miljøvennlig å gjøre det. Det argumentet bruker jeg om mange ting, og jeg tror iallfall eldste har begynt å skjønne litt. Egentlig imponerende, siden det er ganske mange 40 og 50-åringer som ikke skjønner hva overforbruk gjør med planeten vår. (Og som f.eks bestiller plastdingser sendt med fly fra Kina og USA for å putte i gavekalenderne til barna sine. )
I år er faktisk det første året ingen av ungene har mast om kostymer, så jeg tror jeg har nådd fram. 
|