Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Mer en skivebom enn et ømt punkt. Jeg har fleks til å dra på hytta (jeg ikke har) fredag, men det var ikke ømt en plass. Men det åpner seg et klasseskille i norsk arbeidsliv. Før var både direktør Hansen og vaskehjelp Jonsen på jobb 8 til 4 eller 7 til 3. Nå kan direktør Hansen (eller advokat eller konsulent eller investor) reise til hytta torsdag (riktignok er han på telefonkonferanse hele veien opp og mesteparten av fredagen, leser papirer det meste av helgen og svarer på eposter midt i pizzaspisingen lørdag kveld, men på kontoret må han ikke være). Mens vaskehjelp Jonsen er inne i en turnusordning der hun jobber 05 - 08 mandag til fredag, 14-18 torsdag til lørdag, eller en annen veldig uhensiktsmessig ordning, og der hun absolutt ikke kan ta fri for et foreldremøte eller en dugnad eller en hyttetur.
Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Utspillet kom utelukkende fordi noen hevdet vi generelt har mer ugunstige arbeidstider og det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner mange torsdag til høttah-mennesker som tar ungene ut av skolen for å dra til syden i september, iallfall.
Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli. 
|