Sv: Heikki Holmås sin tweet
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men jeg syns allikvel det må være mulig for sentrum å ta avstand fra Frp. Om man ikke syns FrP er helt ok, da. Men det er egentlig enda tristere.
Jeg tror ikke de syns FrP er helt ok. Jeg tror de skremmes både av grumset som finnes i FrPs grunnfjell (mer i medlemsmassen og i fæle utspill fra grasrota enn i faktisk foreslått politikk vil jeg dog minne om) og av de personene de muligens vil måtte forholde seg til i et kollegium.
Men agendaen til både Venstre og KrF er den samme, før valget og nå: Hvordan få gjennomslag for mest mulig av vår politikk. Det er lettest med en borgerlig regjering, og det får vi nå. Og nå må de finne ut av hvilke strategi som gir størst uttelling i reell innflytelse, for de stemmene de har fått:
- I et regjeringskollegium der de på daglig basis vil kunne A) påvirke øvrige regjeringspartier i sak til sak og B) jobbe med og påvirke en håndfull departementer i smått og stort over tid, i form av statsrådsposter
- På vippen, med å sette hardt mot hardt i enkeltsaker
Det betyr ikke at de syns FrP er spiselige med grumset sitt, men de ser at det er så mye annet "ikke-grumsete" som det fint kan samarbeides om. Og så må de se om de kan få de minst spiselige temaene UT av et regjeringsfundament, og dermed kunne gå i regjering med dem, eller om FrP insisterer på asylmottak i Afrika, noe som antagelig vil gjøre det umulig for dem å samarbeide med dem i regjering, og de vil heller søke støtte for å felle et slikt forslag i Stortinget når en H/FrP-mindretallsregjering fremmer det.
Jeg tenker litt på det som en arbeidsplass: Jeg kunne fint jobbet med en kollega som var flink og grei, men sånn inni seg og på privaten var rasende rasist. Jeg kunne dog IKKE jobbet med ham om han insisterte på å bare ansette hvite kollegaer eller diskriminerte kundene våre. Jeg er såpass pragmatisk anlagt at vi kunne både vært gode kollegaer og hyggelige lunsjpartnere.
Jeg tror FrP vil kunne si at de har lykkes veldig godt om 4 år dersom de får gjennomført
- en stor politi- og domstolsreform som viderefører det arbeidet som er gjort og planlagt til nå, men med flere ressurser og personell. Et område sørgelig stemoderlig behandlet av sittende regjering, og med skrikende behov
- Et eldreløft med noen symnolsaker
- en omorganisering og styrking av samferdelssektoren
- 1-2 synlige endringer i innvandringspolitikken. Ett lukket mottak for åpenbart kriminelle asylsøkere tror jeg faktisk de kan få gjennomslag for, slik situasjonen er akkurat nå, med horder av kriminelle nigerianere og georgiere som misbruker asylinstituttet OG plager livet av stakkars andre asylsøkere på de ordinære mottakene.
Dette er samtidig spiselig politikk for de andre partiene, tror jeg.
Om de derimot prøver å innføre forbud mot hijab i skolen, sterke restriksjoner på søskenbarneekteskap eller henteekteskap, svakere rettigheter når det gjelder klagerett for de som søker oppholdstillatelse, at folk skal betale sine egne norskkurs og straffes om de ikke tar dem (!) og andre FORFERDELIGE forslag de har kommet opp med, så vil det være helt uspiselig og absolutt ikke noe V og KrF vil kunne leve med, tror jeg.