|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOHeeeh. Dette var kanskje ferdigdebattert allerede? *det var for fristende å ikke lese hele tråden før jeg svarte*
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO
Jeg er fullstendig enig med deg selv om jeg foreløpig jobber fulltid. Vi har lavt forbruk likevel da.
|
|
|
#83 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er en helt annen ting. Lavt forbruk - da bidrar du jo heller ikke til samfunnet! Helst bør du holde på med de skikkelig dyre tingene som røyking, kjøpe ny bil hvert år, drikking. Fyshom!
|
|
|
#84 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Kvinner og deltid og LOAlle kan ikke være unntaket som ikke evner eller ønsker å se ut over egen nesetipp eller inngangsdør. Selvfølgelig ramler ikke velferdssamfunnet sammen om jeg eller mannen min bestemmer oss for en ekstra fridag i uken. Problemet oppstår når det er for mange som velger denne løsningen, som jo kan være fristende så lenge økonomien er på plass.
|
|
|
#85 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kvinner og deltid og LODe som frivillig jobber redusert, betaler de ekstra på pensjonen? Eller bryr de seg ikke noe om at det blir mindre penger i kassa? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Erfaren nok
|
Det er nok både og. Men jeg tror veldig mange ikke har noen ekstra ordninger, og tenker litt for lite over det.
|
|
|
#87 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg og lurer litt på om mange ikke gjør noe ekstra i forhold til pensjon. Jeg skjønner ikke at de tør. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Usedvanlig begavet
Veldig mange problemstillinger viser at Norske kvinner og menn ikke tenker langsiktig økonomi, eller mulige konsekvenser av såkalte komfort-valg. Jeg tror dette med pensjon er så langt frem, at mange tenker at nået er det viktgste. Og det er jo det, på et vis. Men, fremtiden blir jo "nå" en gang, den også...
|
|
|
#89 |
|
fri
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har én venninne som i flere år jobbet deltid 80% mens barna var små og som sparte det hun da tapte i pensjon. Men hun jobber i bank og er spesielt opplyst. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Introvert optimist
|
Dette er jo egentlig ganske nytt på mange måter. Jeg har hatt ulønnet permisjon og fikk da pensjonspoeng fordi jeg var hjemme med små barn, jeg har også jobbet deltid. Da pensjonsreglene var sånn at man måtte ha 40 års opptjening for å få full pensjon og de 20 beste årene bestmte nivået på den pensjonen, betydde mine valg den gang da ingenting for sluttresultatet!
|
|
|
#91 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror også at mange ikke tenker langt nok frem når de gjør valg. Det er lett å si at man velger tid fremfor penger når man er i trettiårene og pensjonisttilværelsen er langt fremme.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Off the map.
|
Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver her. Men å forvente at det skal skje et 'lyspæremirakel', at alle ut fra det LO-lederen sa skal gjøre om på private prioriteringer, det kan vi ikke forvente skal skje. Det må tiltak til, som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.
|
|
|
#93 |
|
Peppy!
|
BNP, det er det man måler verdiskapningen som. Ikke skatteinntektene. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Usedvanlig begavet
Sv: Kvinner og deltid og LO[quote=mkj;3716381]Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver her. Men å forvente at det skal skje et 'lyspæremirakel', at alle ut fra det LO-lederen sa skal gjøre om på private prioriteringer, det kan vi ikke forvente skal skje. Det må tiltak til, som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.
|
|
|
#95 |
|
Epikur
|
Sv: Kvinner og deltid og LODen NOVA-undersøkelsen som Katta linket til her satte virkelig kaffen i vrangstrupen på meg. Forventer virkelig hver tredje ungdom i Norden at et eksteskap, et team, skal ha et OVERHODE?
|
|
|
#96 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltid og LO[quote=Billa;3716396]
Jeg er helt enig i at velferdsordningene er gode altså. Og derfor jobber jeg 100 %. Men mener fortsatt at alle må få velge selv. Jeg lever mitt liv og de lever sitt. Jeg kan ikke forlange at alle skal prioritere som meg. Man kan ikke gjøre det til tvang, et sånt samfunn ønsker ikke jeg. Derfor tilrettelegging og økonomisk stimulans.
|
|
|
#97 |
|
kamerat
|
Sv: Kvinner og deltid og LOMen det er vel ingen som snakker om tvang? (Synes jeg ser det.) Det er vel stort sett to veier å gå om man vil redusere deltidsarbeid – det ene er holdningsarbeid og det andre er eventuelle politiske inngrep som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.
|
|
|
#98 |
|
Usedvanlig begavet
Sv: Kvinner og deltid og LO[quote=mkj;3716408]
|
|
|
#99 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg blir provosert fordi hun snakker som om det å få en 100% jobb er noen en "bare kan få" i helsevesenet er langt fra noe en kan forvente seg.
|
|
|
#100 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kvinner og deltid og LOHV: Du har helt rett. Men jo - jeg trodde jeg hadde kapasitet til å håndtere alle ballene så lenge alt var gøy. Det hadde jeg ikke. Jeg så det ikke i det hele tatt og burde valgt bort noe. Om jeg skulle valgt å jobbe mindre eller få et barn mindre - det er uvisst. Men at jeg skulle valgt å sove mer og hvile mer på en eller annen måte, det er det ikke tvil om.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|