Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er NAV virkelig så ille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 10:23   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er NAV virkelig så ille?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det ville jo vært en quick fix. Men en svært urimelig en. Helt på linje med en retorikk rundt kriminalitet. Mange innvandrere begår kriminelle handlinger. Om vi hiver ut alle som ikke er etnisk norske, vil bi få mindre kriminalitet i landet.

Det er jo sant. Men er det etisk riktig å forvise alle rettskafne innvandrere i samme slengen?

Begge scenarioene er langt utenfor hva et opplyst og humant samfunn kan stå for. Jeg tror nok vi må ta

Jeg synes ikke dette er sammenlignbart i det hele tatt, men innlegget ditt illusterer veldig hvor godt vant vi er til at andre skal ta vare på oss og hvor absurd det da virker for noen å lese forslag om å kutte litt (for litt er stikkordet) i noen av godene våre.
Jeg er ikke for at uskyldige mennesker skal sendes tilbake til tortur og/eller den sikre død for å få ned kriminaliteten i Norge, og jeg tror ikke du noengang har sett meg uttrykke noe i de baner heller. Jeg er derimot for en omprioritering av veldferdskronene våre, og jeg mener da at vi ikke har råd til å betrakte alle vondter, plager og sykdommer som likeverdige. Det kan slå urettfeigt ut, jeg ser det, men det er jo ikke slik at vi har et hundre prosent rettferdig velferdssystem i dag heller, og med mitt forslag vil man i det minste få flere kroner å fordele.
Det handler også om det Esme sier om å motta etter behov. Nå er det opplest og vedtatt at tunge perioder, my stress, lite søvn gir rett til hundre prosent sykeutbetaling i en kortere periode i Norge (hvis man går til legen og klager over dette, vel og merke) og jeg mener at dette er slike ting som går på nettopp motta etter behov-tanken. Kanskje vi må betale flere av pustepausene våre av egen lommebok heretter? Jeg er ikke i tvil om at dersom diagnoser som lettere psykiske lidelser utløste f.eks bare 80 % sykelønn, ville langt flere sett seg om etter alternative løsninger.
Et eksempel: En bekjent av meg møtte veggen for ikke så lenge siden, og jeg skjønner veldig godt at hun var utslitt. Full jobb, tre unger og en mann med busy&important jobb som ikke hadde tid til å ta sin del av sykedager eller kjøring til fotballtreninger. Jeg mener at dersom det ikke hadde vært så "attraktivt" å gå til man stuper, hadde flere sett på alternative måter å løse hverdagen sin på. Faktum er jo at akkurat slike sydomstilfeller fra den velfødde middelklassen sluker enorme summer av sykekroner hvert år, det er ikke nødvendigvis alenemødre til fire med halvdagsjobb på Rema det er snakk om, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.