Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 15:23   #281
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg fjaste jo tidligere at "fordi de er ekle" burde man ikke ha reptiler som kjæledyr, men det jeg leser som motpartens sterkeste argument for, er jo "fordi de er kule"? Like usaklig og ugyldig som mitt fjaseargument, spør du meg.

Hvis det er mine innlegg du sikter til, så var det på ingen måte ment som at "de er kule/søte/hyggelige, og derfor bør de være lov!"
Det jeg mente var at det finnes få eller ingen argumenter for å opprettholde forbudet så lenge man ikke samtidig skal stramme inn på reglene for hold av andre dyrearter. Derimot så finnes det mange argumenter for at det ikke er verre å holde reptiler enn andre dyr som pr dags dato er tillatt. Dyrene som står på positivlista er heller ikke blant de herptilene som krever mest kunnskap eller er vanskelige å eie, og de er valgt ut på bakgrunn av mange ting, deriblant overlevelsesevne hvis de blir sluppet fri (dårlig), fare for eksisterende fauna (liten), utstyr som kreves og krav til omgivelser/temperatur/luftfuktighet osv (relativt enkle dyr å holde).

Og i tillegg så synes jeg personlig at mange av dem er søte, og kunne tenkt meg å eie en liten øgle, hadde det ikke vært for at de må mates med ekle, ekle insekter. (Med andre ord er siste linjen helt fritatt for argumentene rundt lov/ikkelov, og proppfull av subjektive meninger!)

Gammel 18-04-13, 15:25   #282
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg er enig med skilpadda. Jeg er for et regelverk bygget paa fakta og ikke "de er ekle/skumle/jegvetikkenoeomdem". Men fakta betyr ikke frislipp, og handel med truede dyrearter er en ting et regelverk maa ta hoeyde for.

Det er heller ikke frislipp det er snakk om her. det er snakk om en liten knippe med noen få dyr. som ikke er truede dyrearter. det sees på som avsky i denne hobbyen å ta inn dyr fra natur. De hører ikke hjemme i et bur.
Dyrene det er snakk om er dyr som er avlet i fangenskap i generasjoner.

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:37   #283
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men hva er galt med utstillinger for hund/katt?

Jeg er ikke så veldig begeistret for penest vinner konseptet og særlig ikke når penest for mange raser betyr fysiske defekter og avl på individer med arvelige sykdommer.

Det var sikkert en god ide da man begynte, men nå er det galematias.
Når store, klare øyne i rasebeskrivelsen ble til størst mulig øyne (bare et eksempel, det finnes mange flere) er mye veldig galt og folket selv ser ikke helt ut til å ville ta problemene innover seg.

Jupp, min mening om utstilling og delvis om raseavl.
Vi har alle våre kjepphester.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:40   #284
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Når jeg skrev at jeg følte en person hadde funnet seg i at han ville beholde sine egne fordommer, for det virket som om han hadde allerede bestemt seg for det på forhånd før tråden ble lest.. da fikk jeg slengt i trynet "jeg kan mer om barn enn deg"

hva skal man kalle det da? hva vet noen som helst her inne om jeg er barneløs eller har 5 unger da?

Siden dette er en kommentar til meg, så føler jeg for å presisere hva jeg faktisk sa. Det var:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Det er godt mulig jeg ikke vet noe om skilpadder og krypdyr, men jeg vet mer om små barn enn deg, hvis du tror at dette er mulig å gjennomføre konsekvent i et hvilket som helst hushold med en ett, to eller treåring i hus.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg var ganske irritert da jeg skrev dette, og at det sikkert kunne vært formulert på en hyggeligere måte, men det er likevel ganske stor forskjell på det jeg faktisk skrev og det du oppfattet/sier at jeg skrev.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:45   #285
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Hvis det er mine innlegg du sikter til, så var det på ingen måte ment som at "de er kule/søte/hyggelige, og derfor bør de være lov!"
Det jeg mente var at det finnes få eller ingen argumenter for å opprettholde forbudet så lenge man ikke samtidig skal stramme inn på reglene for hold av andre dyrearter. Derimot så finnes det mange argumenter for at det ikke er verre å holde reptiler enn andre dyr som pr dags dato er tillatt. Dyrene som står på positivlista er heller ikke blant de herptilene som krever mest kunnskap eller er vanskelige å eie, og de er valgt ut på bakgrunn av mange ting, deriblant overlevelsesevne hvis de blir sluppet fri (dårlig), fare for eksisterende fauna (liten), utstyr som kreves og krav til omgivelser/temperatur/luftfuktighet osv (relativt enkle dyr å holde).

Og i tillegg så synes jeg personlig at mange av dem er søte, og kunne tenkt meg å eie en liten øgle, hadde det ikke vært for at de må mates med ekle, ekle insekter. (Med andre ord er siste linjen helt fritatt for argumentene rundt lov/ikkelov, og proppfull av subjektive meninger!)

jeg vet heller ikke hvem han snakker med da hovedargumentet aldri har vært så slett som "fordi de er kule"

men, hovedargumentet mitt til at jeg vil ha disse dyrene er at de er fasinerendes, vakre dyr. man trenger ikke gå i bånd med de, man må ikke lufte de. de kan være i huset uten at det lukter vondt. de bråker ikke i det hele tatt (jada, froskene spiller når de skal parre seg ) det blir ikke støvete i rommet når du har de.

Jeg skal prøve og forklare hvorfor jeg vil ha denne vakre hobbyen lovlig
jeg er mest begeistret for regnskogs terrarium, altså vivarium og paludarium.. forskjellen på disse er at i et paludarium har man gjerne like mye vanndel som land-del mens i vivarium har men gjerne bare en liten dam, eller ingen dam, men fortsatt meget fuktig.
Når man har vivarium, så må man passe på plantene, noen planter må flyttes lengre mot lyset, mens andre må flyttes vekk. Når man har et vivarium må alt stemme hele tiden. det er akkurat som å ta en bit av regnskogen inn i stuen min.
man kan også ha allslags planter i terrariet, spennende planter til og med! faktisk =) fargekodene man kan hive inn der gjør et vivarium til en alldeles vakker stuepynt, faktisk!

så, når absolutt alt fungerer i et vivarium, kan man handle inn dyrene.. da er spørsmålet, har man nok gjemmesteder til de? hvor kommer de til å være, er det bra nok? så er det bare å følge med i vivariumet og på frosken.. Passe på å se om den trives eller ikke. Så kommer dagen der jeg står opp å ser at det ligger en klynge med egg i dammen i terrariet. Så stolt jeg blir når jeg ser det! verdens beste tegn på at jeg har gjort det 100% rett!

noen tar ut eggene og klekker de for seg selv, jeg er mer på den at jeg vil la alt ligge i vivariumet og ikke røre noe. for å gjøre det så likt naturen som overhode mulig og ingenting gir meg mer glede enn når jeg ser rumpetroll svømme rundt i dammen, for så å få bein å gå opp på land, for så å miste halen helt fullstendig og være 100% frosk DET gir meg mer glede enn noe annet.. jeg virkelig elsker denne hobbyen!

Gammel 18-04-13, 15:53   #286
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Siden dette er en kommentar til meg, så føler jeg for å presisere hva jeg faktisk sa. Det var:
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg var ganske irritert da jeg skrev dette, og at det sikkert kunne vært formulert på en hyggeligere måte, men det er likevel ganske stor forskjell på det jeg faktisk skrev og det du oppfattet/sier at jeg skrev.

og jeg kunne helt sikkert formulert meg hyggeligere jeg også. men summa sumarium så gjorde ikke noen av oss det nå, likevel så føler jeg at det er bare jeg som blir hengt ut som den "slemme".

Jeg føler vel bare det at folk tenker at det er bare jeg som skulle formulert meg bedre, men ingen av de andre..
Jeg har snakket likt i andre tråder, men aldri blitt oppfattet på denne måten før.. Og når jeg brenner for denne saken så mye som jeg gjør, så leter jeg etter måter å spre budet på.. og det er ikke til å ligge skjul på at det er jo sårende å lese at nå har jeg skadet saken mer en jeg har hjulpet den..

Pluss med en gang det blir kommentert og jeg skjerper meg, så er det rettskriving og store bokstaver som er feil.. Uansett så er jeg jo da dømt til å feile?

Gammel 18-04-13, 15:56   #287
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske mange som har sagt at "ekkelt" ikke er et godt argument, ganske mange som har sagt seg enig i at forbud for forbudets skyld er dumt, og at flere kunne møtt deg hyggeligere. Så du har fått en god del støtte på det, tonyandre. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kommer til å bli enige, eller skrive under.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:57   #288
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

da blander jeg deg med en annen person. fordommer, kommentaren min var ikke ment mot det du sa at du ikke kan så mye om skilpadder og krypdyr

Gammel 18-04-13, 15:59   #289
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ganske mange som har sagt at "ekkelt" ikke er et godt argument, ganske mange som har sagt seg enig i at forbud for forbudets skyld er dumt, og at flere kunne møtt deg hyggeligere. Så du har fått en god del støtte på det, tonyandre. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kommer til å bli enige, eller skrive under.

nei det forventer jeg ikke heller, men jeg forventer at folk skal kunne se at det går begge veier.. at det er ikke bare jeg som er den store stygge ulven her..

Gammel 18-04-13, 16:01   #290
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nei det forventer jeg ikke heller, men jeg forventer at folk skal kunne se at det går begge veier.. at det er ikke bare jeg som er den store stygge ulven her..

Er det noen som sier det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:05   #291
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

tonyandre - det er forskjell på å være den store stygge ulven og å ikke klare å overtale folk til å mene det samme som en selv, altså.
Du har fått litt pepper men også en haug med tilbakemeldinger og gode svar.

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av dette og gjerne vil at folk skal vite. Men jeg tror nok du bare må akseptere at folk mener noe annet enn deg, også etter at du har delt meningene dine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:09   #292
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og som jeg skrev så har de andre fått pes også. Hvis du vil kan jeg godt pese ulvefar litt for den glasshusteinkastingen hans også, for det er megairriterende at han ikke skriver norske bokstaver (eller plutselig bare skriver engelsk).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:10   #293
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

tonyandre - det er forskjell på å være den store stygge ulven og å ikke klare å overtale folk til å mene det samme som en selv, altså.
Du har fått litt pepper men også en haug med tilbakemeldinger og gode svar.

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av dette og gjerne vil at folk skal vite. Men jeg tror nok du bare må akseptere at folk mener noe annet enn deg, også etter at du har delt meningene dine.

jeg forventer ikke at alle som kommer inn å leser denne tråden skal være enig med meg å så skrive under, men jeg reagerer på mange kommentarer som har kommet her at etter de har lest tråden er de enda mer mot reptiler, og det er pga meg..

Gammel 18-04-13, 16:29   #294
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo kanskje ta litt selvkritikk i forhold til å gå til angrep på folk som er uenige med deg på en måte som funker dårlig her inne, også er jeg enig i at om man blir mot reptiler på grunnlag av en(?) mann synes er dust på nett så har man et lite reflektert forhold til både nett og forbud.

Gammel 18-04-13, 16:39   #295
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er imot og kommer ikke til å signere.

Grunnen til det er at det er nok dårlig og uansvarlig dyrehold for de dyra som allerede er lovlige, og vi trenger ikke flere kjæledyrearter som kan vanskjøtes.

Den dagen det innføres jevnlige kontroller i alle hjem med kjæledyr, pluss obligatorisk kurs før anskaffelse, den dagen vil jeg gladelig signere enhver liste. Men ettersom det er utopi kommer jeg ikke til å gjøre det.

Det er ingen grunn til å anta at det ikkeskjer det samme med slanger som med bikkjer og katter: man skaffer dem spontant når de er små fordi man har sååå lyst, og mister etterhvert interessen. Da må slangen etterhvert omplasseres eller avlives. og jeg nekter å tro at det er lettere å få et nytt hjem til en Boa enn til en nusselig hund. Og vi som har drevet med omplassering vet hvor vanskelig allerede det er...

Jeg har mer enn nok erfaring med hvordan folk behandler sine dyr, ofte uten å forstå at dyreholdet deres er direkte skadelig for dyret. Dette skjer med alle typer dyr, og det kommer til å skje med reptiler/amfibier også- og på mange måter er dt verre med en vanskjøtt skilpadde enn et hamster.

Så nei- helt imot. Og det til tross for at jeg liker alle dyr og gjerne kunne tenkt meg en melkesnok hjemme selv.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:50   #296
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Du kan jo kanskje ta litt selvkritikk i forhold til å gå til angrep på folk som er uenige med deg på en måte som funker dårlig her inne, også er jeg enig i at om man blir mot reptiler på grunnlag av en(?) mann synes er dust på nett så har man et lite reflektert forhold til både nett og forbud.

Jeg har allerede tatt selvkritikk for det og rettet meg i etterkant. Til og med svart det jeg mener er usakelig innlegg med et smil rundt munnen Så jeg føler jeg nå er en grei gutt

Gammel 18-04-13, 17:00   #297
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har allerede tatt selvkritikk for det og rettet meg i etterkant. Til og med svart det jeg mener er usakelig innlegg med et smil rundt munnen Så jeg føler jeg nå er en grei gutt

Jeg har fått langt bedre inntrykk av deg utover i diskusjonen, for alt det er verdt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:00   #298
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er imot og kommer ikke til å signere.

Grunnen til det er at det er nok dårlig og uansvarlig dyrehold for de dyra som allerede er lovlige, og vi trenger ikke flere kjæledyrearter som kan vanskjøtes.

Den dagen det innføres jevnlige kontroller i alle hjem med kjæledyr, pluss obligatorisk kurs før anskaffelse, den dagen vil jeg gladelig signere enhver liste. Men ettersom det er utopi kommer jeg ikke til å gjøre det.

Det er ingen grunn til å anta at det ikkeskjer det samme med slanger som med bikkjer og katter: man skaffer dem spontant når de er små fordi man har sååå lyst, og mister etterhvert interessen. Da må slangen etterhvert omplasseres eller avlives. og jeg nekter å tro at det er lettere å få et nytt hjem til en Boa enn til en nusselig hund. Og vi som har drevet med omplassering vet hvor vanskelig allerede det er...

Jeg har mer enn nok erfaring med hvordan folk behandler sine dyr, ofte uten å forstå at dyreholdet deres er direkte skadelig for dyret. Dette skjer med alle typer dyr, og det kommer til å skje med reptiler/amfibier også- og på mange måter er dt verre med en vanskjøtt skilpadde enn et hamster.

Så nei- helt imot. Og det til tross for at jeg liker alle dyr og gjerne kunne tenkt meg en melkesnok hjemme selv.

Er fullstendig enig.. Vi burde hatt mye større kontroll på dette. husdyr bør vi fortjene å ha, ikke hatt rett på å ha!

men sakens kjerne er at når reptiler er såppass annerledes en dyr vi har i Norge allerede, så er dette for de med spesiell interesse ovenfor en dyreart! derfor er det så mange som har det allerede, vi håper på en lov endring som gjør at personer ikke er redd for å besøke veterinær om dyret er syk.
pga omfanget av reptiler i Norge i dag, så er vi redd for at dette ikke er dyrevlferd i det hele tatt. Hadde dyrene vært lovlig hadde det vært lettere for personer å ringe å spørre veterinærer om de lurer på noe, de hadde ikke vært redd for livet til dyret uansett..

mange personer har et forjævlig syn på dyr, det er ikke til å diskutere, men å ha en hel dyregruppe forbudt, fordi det finnes idioter? Dvs, friske og veldholdte dyr, som kommer fra store og fine terrarium, blir avlivet slik som reglene er nå. siden så mange syntes dette er ekle dyr, så er det ikke noe som tillsier at det kommer til å kjøpes så mange av slike dyr. De som liker reptiler vil gjerne kjøpe det uansett, da det finnes ingen dyr som ligner på reptiler, som er lovlig.

så jeg er enig med deg, vi må få strengere politikk når det kommer til dyr, men å utestenge en type dyr mener vi er feil. burde heller vært mye strengere straff for å holde dyr som vanskjøtes. såppass strengt at det faktisk svir ganske mye!

Gammel 18-04-13, 17:01   #299
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Jeg har fått langt bedre inntrykk av deg utover i diskusjonen, for alt det er verdt.

for meg er det verdt allverden!

nå syntes jeg også at kommentarene mot reptilhold også har blitt mye bedre! da er det lettere for alle å ha en god tone!

Gammel 18-04-13, 17:09   #300
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er ikke så veldig begeistret for penest vinner konseptet og særlig ikke når penest for mange raser betyr fysiske defekter og avl på individer med arvelige sykdommer.

Det var sikkert en god ide da man begynte, men nå er det galematias.
Når store, klare øyne i rasebeskrivelsen ble til størst mulig øyne (bare et eksempel, det finnes mange flere) er mye veldig galt og folket selv ser ikke helt ut til å ville ta problemene innover seg.

Jupp, min mening om utstilling og delvis om raseavl.
Vi har alle våre kjepphester.

Men når det kommer til dette, er det jo personer man må endre, og deres mening om friske hunder.

Nå er det jo noen raser her som stikker seg ekstra ut når det kommer til sykdommer, og ja her må dommerene gjøre sin del av jobben.

Men og ønske utstillinger vekk på bakgrunn av noen fåtall raser som sykdommer er ett kjempeproblem syns jeg blir feil. Det er noe med at man må gå på endring av holdninger i forhold til avl, og ikke avlive utstillingene. For alle raser betyr ikke best i rase, at hunden er sjuk.

Men ja, helt enig i delen som kommer til mye sjukdom, men dette er ikke i hovedsak utstilling sin feil, det er idiotene bak avlen som velger å avle på den måten. Selv om jeg ser forbindelsen med utstilling.

Og ja, jeg driver MYE med utstilling OG avl. Så jeg ser vel kanskje en helt annen side her, men jeg har også en grådig frisk rase-

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.