Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 18:20   #161
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Er veldig i mot det kjenner jeg, også veldig imot pelsdyroppdrett og sirkusdyr. Ikke no underskrift fra meg.

Gammel 17-04-13, 18:30   #162
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser ikke problemet med vasking av hender. Man står alltid sammen med barnet når dyret håndteres. Man må jo vaske hendene selv, så man går sammen med barnet.

Gammel 17-04-13, 18:33   #163
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er alltid sjarmerende å diskutere med folk som går til angrep når de får motbør.

Hvordan er det et angrep når jeg sier at det er noe vedkommende ikke vet noe om? jeg forstår ikke det igrunn..

Er jo ganske tydelig at personlige meninger ovenfor en gruppe med dyr går framfor alt.. Og jeg sier ikke at folk ikke skal ha egne meninger, men mener at disse dyrene er spesielle, og syntes at det er trist å leit at jeg ikke skal få eie et dyr fordi noen andre syntes de er ekle..
Når personer ser forbi fakta, og slutter seg til den fakta de selv velger, så er det frustrerendes.. for meg.

og siden mange henger seg opp i at jeg går til angrep, og kommer med usakelig innlegg, så er det for meg litt underlig at når jeg får en kommentar mot meg "jeg kan mer om barn enn deg" at det er ingen som kommenterer dette? hva vet dere om jeg har barn eller ikke?

og når jeg roer meg ned, og biter meg ekstra hardt i leppen, og prøver å svare på usakelige kommentarer med et smil rundt munnen, så kommer det fram at jeg ikke skriver så mye med stor bokstav i begynnelsen av setningene mine.. og det blir snakket om skrivefeilene mine..
så jeg vet ikke hvem som angriper hvem her.. og hvem som er usakelig eller ikke her inne..

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 18:40   #164
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Hvordan er det et angrep når jeg sier at det er noe vedkommende ikke vet noe om? jeg forstår ikke det igrunn..

Er jo ganske tydelig at personlige meninger ovenfor en gruppe med dyr går framfor alt.. Og jeg sier ikke at folk ikke skal ha egne meninger, men mener at disse dyrene er spesielle, og syntes at det er trist å leit at jeg ikke skal få eie et dyr fordi noen andre syntes de er ekle..
Når personer ser forbi fakta, og slutter seg til den fakta de selv velger, så er det frustrerendes.. for meg.

og siden mange henger seg opp i at jeg går til angrep, og kommer med usakelig innlegg, så er det for meg litt underlig at når jeg får en kommentar mot meg "jeg kan mer om barn enn deg" at det er ingen som kommenterer dette? hva vet dere om jeg har barn eller ikke?

og når jeg roer meg ned, og biter meg ekstra hardt i leppen, og prøver å svare på usakelige kommentarer med et smil rundt munnen, så kommer det fram at jeg ikke skriver så mye med stor bokstav i begynnelsen av setningene mine.. og det blir snakket om skrivefeilene mine..
så jeg vet ikke hvem som angriper hvem her.. og hvem som er usakelig eller ikke her inne..

EY! Du brukte bare stor bokstav i halve innlegget!
Egentlig overrasket over at ingen har påpeket alle mine skrivefeil.

Gammel 17-04-13, 18:43   #165
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Og er man urolig for at dyret kan bære på salmonella, kan man flere plasser kjøpe testkit for dette, eller sende avføringsprøver til veterinær
http://www.tradekey.com/product_view/id/1635031.htm

Gammel 17-04-13, 18:44   #166
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

EY! Du brukte bare stor bokstav i halve innlegget!
Egentlig overrasket over at ingen har påpeket alle mine skrivefeil.

Hehe! ja gjorde det! Med ganske mye arbeid faktisk.. En nyere laptop hadde vært greit.. Noen taster er litt treigere enn andre kan du si!

Gammel 17-04-13, 18:47   #167
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Og er man urolig for at dyret kan bære på salmonella, kan man flere plasser kjøpe testkit for dette, eller sende avføringsprøver til veterinær

Ser man det ja!

nå som Salmonella argumentet bør være litt vanskeligere å komme med,
skrivefeilene mine og bruken av stor bokstav allerede er avdekket, så kan dere jo komme med noen gode argumenter det føles verdt svare på?

Gammel 17-04-13, 19:12   #168
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ikke problemet med vasking av hender. Man står alltid sammen med barnet når dyret håndteres. Man må jo vaske hendene selv, så man går sammen med barnet.

Nei. Du står sammen med barnet når dyret håndteres. Stor forskjell.

Hvis du leser den linken jeg viste til lenger oppe, så sier den følgende om slik testing:

Sitat:

Mange skilpaddeeiere lurer på om det ikke er mulig å behandle bort salmonellaen fra dyrene for å minske risikoen for smitte til mennesker. Dessverre er dette ikke gunstig av flere grunner. Delvis for at bakterien skal finnes i tarmen og den kommer tilbake av seg selv en stund etter behandlingen, men også for at omfattende antibiotikabehandlinger skaper resistens hos salmonellabakterien. Har bakterien skapt resistens mot antibiotika finnes det ingen behandling for de menneskene som virkelig trenger antibiotika når de blir alvorlig syke.

Det finnes også skilpaddeeiere som vil teste om skilpadden utskiller salmonellabakterier. Dette er fullt gjennomførbart, men spørsmålet er egentlig hva man skal gjøre med resultatet. Hvis skilpadden er frisk og sprek skal den ikke behandles. Hvis man ikke finner bakteriene er det ingen garanti for at de ikke finnes der senere. Hvis man likevel vil se om skilpadden har bakteriene må man ta avføringsprøver ved minst fem forskjellige tilfeller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 19:21   #169
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunn vi trenger strengere regler for dyrehold, og gjerne færre kjæledyr. På ingen måte flere. Av hverken ene eller andre arten.

Gammel 17-04-13, 19:23   #170
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes i grunn vi trenger strengere regler for dyrehold, og gjerne færre kjæledyr. På ingen måte flere. Av hverken ene eller andre arten.

Signerer.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 19:24   #171
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Nå er det nå slik at uansett hvor rent heroin er, og hvor det kommer ifra, er det jo skadelig for vedkommende.

Nå skal ikke jeg blande sammen to forskjellige diskusjoner og jeg mente ikke å sammenligne reptilhold med heroinbruk. Jeg bare prøvde å presisere at selv om mange ting er logiske og riktige så er det også politiske grunner til å vedta eller ikke vedta ting. En kurositet i den sammenheng er jo feks Frp som er så motstander av skatter, har i Oslo vedtatt å skatte bilistene knallhardt for å finansiere veiutbyggingen, det er så vidt jeg vet den hardeste beskatninger som er vedtatt (altså i kroner som skal inn). Det er med andre ord et stykke mellom teori og praksis.

Og jeg gjetter på at det er slik med reptilhold også. Jeg vil tro det er en veldig liten og ikke så veldig sterk pressgruppe som ønsker seg reptilhold i Norge, og en majoritet synes det er helt poengløst å ha reptiler som kjæledyr. Da blir det lett for en politiker å velge det vekk - helt uavhengig av hva som er den reelle risikoen for salmonellasmitte, rømningsfare etc

Gammel 17-04-13, 19:28   #172
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Er ikke sikkert dette gjelder deg
men jeg sitter med følelsen av at disse argumentene du, med flere, kommer med er fordi du gjerne ikke har noen god grunn til at reptiler bør bli lovlig..

Det kommer ikke til å komme så ufattelige flere reptiler inn i Norge bare fordi det blir lovlig. Men de som er her allerede, vil slippe å bli drept..

Gammel 17-04-13, 19:30   #173
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå skal ikke jeg blande sammen to forskjellige diskusjoner og jeg mente ikke å sammenligne reptilhold med heroinbruk. Jeg bare prøvde å presisere at selv om mange ting er logiske og riktige så er det også politiske grunner til å vedta eller ikke vedta ting. En kurositet i den sammenheng er jo feks Frp som er så motstander av skatter, har i Oslo vedtatt å skatte bilistene knallhardt for å finansiere veiutbyggingen, det er så vidt jeg vet den hardeste beskatninger som er vedtatt (altså i kroner som skal inn). Det er med andre ord et stykke mellom teori og praksis.

Og jeg gjetter på at det er slik med reptilhold også. Jeg vil tro det er en veldig liten og ikke så veldig sterk pressgruppe som ønsker seg reptilhold i Norge, og en majoritet synes det er helt poengløst å ha reptiler som kjæledyr. Da blir det lett for en politiker å velge det vekk - helt uavhengig av hva som er den reelle risikoen for salmonellasmitte, rømningsfare etc

det er derfor vi prøver å få folk til å være med på underskrift kampanjen.. for at det ikke skal være politisk grunn for forbudet.. for å vise at det er mange i Norge som syntes dette blir rett og slett for dumt..

Gammel 17-04-13, 19:32   #174
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gammel 17-04-13, 19:39   #175
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei. Du står sammen med barnet når dyret håndteres. Stor forskjell.

Hvis du leser den linken jeg viste til lenger oppe, så sier den følgende om slik testing:

likevel, så er risikoen for å få salmonella fra et reptil forsvinnende liten..

og, skal leke med en tanke. alt dette salmonella bestyret stammer fra skilpadder.

men, om reglene er slik de er i dag, så om personer i Norge har meget lyst på reptil. enten av grunnlag av allergi eller fasinasjon mot reptiler, så er det bare skilpadder man kan ha i dag i Norge om man søker etter dispensasjon..

så om du er redd salmonella, så er det bare en bedre grunn til å si ja til forslaget.. siden skilpadder pr. dags dato er det eneste reptilet man kan ha i eie i Norge.

men bare så det er sagt, igjen, bruker Sverige som eksempel igjen, der er det fritt fram for reptiler, inkludert skilpadder.. og de har ikke problemer med salmonella smittet fra reptiler.. så igjen, hvorfor skal det være så stor forskjell i Norge?

ja greit, vi vasker hendene da.. men da, med fare for refs for person angrep, igjen, våger jeg meg å si at kanskje jeg er mer fornuftig enn deg da.. man skal vaske hendene når man holder på med mange slags dyr.. og visse dyr skal vel ikke barn få holde på med uten oppsyn? men kan vel ikke være grunnlag for å si at reptiler skal være ulovlig fordi barn skal kunne være med de helt alene?

Gammel 17-04-13, 19:45   #176
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Bare av ren nysgjerrighet, finnes det en positivliste man må forholde seg til i sverige også? Eller er det fritt fram for alt? Ink. giftslanger?

Gammel 17-04-13, 19:48   #177
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Bare av ren nysgjerrighet, finnes det en positivliste man må forholde seg til i sverige også? Eller er det fritt fram for alt? Ink. giftslanger?

i sverige kan man ha giftslanger og alligator dyr om man vil.
ser de selger giftslanger på mange messer i sverige.. tror ikke de hadde gjort det om det hadde vært et reglemang mot dette..

men de burde hatt regler mot giftige dyr syntes jeg. da dette er noe som kan være potensielt dødelig.

Gammel 17-04-13, 20:00   #178
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at uansett hvor mange argumenter dere kommer med, så vil dere ikke klare å snu de som allerede er i mot dette.
Og det må uansett bedre argumentasjon til enn det at man har lyst på.

Ikke et eneste argument har klart å overbevise meg om at det er en smart, viktig og nødvendig ting å legalisere hold av reptiler her til lands.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal legalisere noe bare fordi noen syns det er kjedelig med katt og hamster?
For meg er det totalt likegyldig at disse heller ikke er naturlig i norsk fauna. De har vært lovlige å ha her i veldig lang tid. Og vi har nok problemer med folk som ikke klarer å ta vare på dyrene sine som det er, om man ikke skal åpne for å ta inn reptiler i tillegg.

Gammel 17-04-13, 20:15   #179
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg tror at uansett hvor mange argumenter dere kommer med, så vil dere ikke klare å snu de som allerede er i mot dette.
Og det må uansett bedre argumentasjon til enn det at man har lyst på.

Ikke et eneste argument har klart å overbevise meg om at det er en smart, viktig og nødvendig ting å legalisere hold av reptiler her til lands.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal legalisere noe bare fordi noen syns det er kjedelig med katt og hamster?
For meg er det totalt likegyldig at disse heller ikke er naturlig i norsk fauna. De har vært lovlige å ha her i veldig lang tid. Og vi har nok problemer med folk som ikke klarer å ta vare på dyrene sine som det er, om man ikke skal åpne for å ta inn reptiler i tillegg.

det er gode argumenterter for at reptiler skal bli lovlig. Det er 100-250 000 sunne og friske reptiler i Norge i dag. disse blir drept når de blir oppdaget og det blir kalt for dyrevelferd..

det er mange som har reptiler i Norge som er redd for å ta disse med til veterinær i frykt for at dyrene skal bli beslaglagt og drept.

hvorfor skal reptiler lide for at det er uansvarlige katte eiere? den rette måten er ikke å forby reptiler. der er den rette fremgangsmåten å lage strengere regler mot "problemdyrene" og eiere av slike dyr..

reptiler er ganske spesielle dyr, det er derfor vi som liker de har så stor fasinasjon over de. vi har de ikke fordi vi vil kose med de. men fordi vi er meget interessert over denne typen dyr, og habbitatet de lever i..

Gammel 17-04-13, 20:22   #180
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man er vel ikke nødt til å EIE alle dyr man er fascinert over. Jeg er svært fascinert over en god del dyr selv, men synes de skal få lov å leve i sine naturlig elementer, så godt det er mulig.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.