|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?Du er jo ikke det. Du er jo for den volden som ikke stoppes ved at man tar igjen.
![]() |
#42 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?
Alltid? Faktisk? Så du er mot nødvergeparagrafen, Englands motangrep på Tyskland under verdenskrigene og FNs fredsbevarende styrker?
![]() |
#43 |
Absolut ateist
|
Klart det er tragisk. Men av og til er det ingen annen utvei. Når skole og diverse lukker øyne/ører for hva som skjer, så må man gjøre det beste ut av ting selv.
![]() |
#44 |
ej ikke møjkets heije
|
OK. Jeg ser at jeg tok for sterkt i.
![]() |
![]() |
#45 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?Nei, det er overhodet ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Sær og kresen
Dette er jeg ikke helt med på. Er det virkelig så mange kvinner som bedriver "psykisk vold" eller "psykisk terror", og er det i så fall typisk for kvinner? Siden det er kvinner du nevner, mener jeg. Det forekommer helt sikkert, men at det er mange som bedriver dette, er jeg veldig i tvil om.
![]() |
#47 |
Leser
|
Dette kan jeg ikke tallfeste og det regner jeg med at du skjønner. I og med at det ikke eksisterer noen rapportering eller sanksjoner mot slikt så er det umulig å tallfeste. At kvinner (generelt sett) er sterkere verbalt enn menn (i vår kultur) tror jeg er udiskutabelt.
Jeg tror at de som opplever det vet hva det dreier seg om. Jeg tror også at psykiske overgrep på mange måter kan være vanskeligere å bedømme og opponere mot. Det er mange grunner til det blant annet fordi at verbale overgrep er vanskeligere å dokumentere.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 16-04-07 kl 08:56. Årsak: la til to paranteser |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Epikur
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?Nå går jo ofte fysisk vold og psykisk vold hånd i hånd. Det er ikke slik at kvinner bedriver psykisk vold mot menn og at menn bedriver fysisk vold. Trusselen om vold er en del av volden. Å si at man blir provosert til å slå er en del av å forskyve ansvaret vekk fra den som slår og over til den som blir slått, slik at man etterhvert mister grepet om egenverdet. Man blir en som oppfører seg slik at vold eller trussel om vold er uunngåelig, dersom man selv har ansvaret for at man blir slått.
![]() |
#49 |
Sær og kresen
Selvsagt. Jeg sier jo så absolutt ikke at psykisk terror og mobbing ikke er forferdelig. Det kan være veldig ondskapsfullt, og er som du sier mer subtilt og vanskeligere å "straffe". Men jeg synes allikevel ikke vold er noen god måte å møte psykisk terror på - ikke minst for den som er utsatt for det. Jeg tror det kan gi en ganske betydelig nederlagsfølelse å måtte ty til slag eller spark i en presset situasjon. Noen vil kanskje si at det er en slags seier for et mobbeoffer å slå eller gå til angrep på mobberne, men så lenge vi lever i et samfunn som tar sterk avstand fra vold, vil det ikke tale til offerets fordel og kan snarere virke stigmatiserende. (Da snakker jeg ikke om nødverge eller selvforsvar.)
![]() |
#50 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?De færreste fortjener å bli slått, men en mobber synes jeg fortjener et slag (av mobbeofferet eller en som står denne nær) om denne ikke slutter å mobbe på andre måter. Og det går vel kanskje inn under nødvergeretten eller hvordan er det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Sær og kresen
Neppe (går inn under nødvergeretten, altså). Med "en som står denne nær", mener du da foreldre eller andre voksne?
![]() |
#52 |
trøtt
|
Her er jeg ikke enig med deg. Mobbing er grusomt uansett, men som mor vil jeg foretrekke at poden når han blir større kommer hjem og har vært i en "fair" slosskamp hvor han både har fått og gitt (ikke fysisk mobbing, men to parter som har slåss) enn å bli utsatt for psykisk mobbing. Mht til fysisk mobbing så vil dette etter min mening til en viss grad være enklere å forholde seg til fordi fysisk mobbing vil være mye mer synlig enn psykisk og følgelig lettere for andre å ta tak i og forsøke å få en slutt på. Det er også enklere å bevise ved f.eks. en politianmeldelse. Det synes om man blir trakassert fysisk, sår på sjelen er det mye verre å få øye på. I hvert fall for det har gått meget lang tid - og da kan det være for sent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Leser
|
Nei, og det har jeg ikke sagt heller. Jeg sier at det er forståelig at noen griper til fysisk vold. Det er ikke det samme som å si at ting er akseptabelt.
Hvordan vil du definere det at noen blir verbalt og subtilt mobbet og ikke evner og forsvare seg med våpen i samme kategori? Er det ikke da selvforsvar? Jeg oppfatter i alle fall forsvar og angrep som hvem som startet - ikke hvem som gjorde hva. Om jeg deler ut en ørefik eller angriper noen verbalt og det er jeg som startet er det et angrep. Hvis jeg deler ut en ørefik eller angriper noen verbalt og dette er et tilsvar på et angrep så er det et forsvar. I mitt hode i alle fall.
I enkelte tilfeller kan fysisk mobbing helt klart være et større overgrep enn verbal mobbing. Men det kan også være motsatt.
![]() |
#54 |
Sær og kresen
Overgrep er ille, "samme faen" - ingen protester der. Men vær så snill og les meg riktig. For det første sier jeg at det, i en mobber/mobbeoffer-situasjon kan være et nederlag samt bida til å opprettholde (eller eksalere) en ond sirkel for offeret, dersom vedkommende føler at man må gripe til vold. Her snakker jeg ikke om seksuelle overgrep, som etter min mening havner i en helt annen kategori.
![]() |
#55 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?Jeg svarer på hovedinnlegger sitt innlegg, og jeg synes ikke det er greit i det hele tatt.
![]() |
#56 |
Ser lyst på livet
|
Jeg tenkte helst på venner, i min klasse på barne/ungdomstrinnet hadde dette utrolig stor effekt. Trengte ikke slå heller, bare bli litt løftet opp av bakken, og vedkommende ble ikke tilsnakket lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ustabil
|
![]() Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?Tror det er vanskelig å finne noen som mener at fysisk avstraffelse av mennesker er akseptabelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Sær og kresen
Her synes jeg du setter rekord i selvmotsigelser, Hattifnatten. For det første sier du at vold er uaksepabelt, og i neste åndedrag sier du at noen fortjener å bli slått. Så er du imot dødsstraff, men synes det er greit at Saddam ble hengt? Hvis man skal være konsekvent imot vold og dødsstraff, kan man vel heller ikke mene at noen "fortjener" det? Hva er i så fall din overbevisning i forhold til at det ikke er akseptabelt?
![]() |
#60 |
Leser
|
Jeg leser Hattifnatten slik: Hun er motstander av dødsstraff, selv om det er enkelte som fortjener det. Objektivt oppfyller Saddam alle kriteriene for å blir idømt dødsstraff (dette var ikke noe "justisdrap"). Men hun mener alikevel at dødsstraff er feil.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|