Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 22:48   #441
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Gaia, tror det mangler et "ikke" der på slutten.

Forsvarere har tilgang til det aller, aller meste av sakens dokumenter. Noen ganger krangler man om hva som skal være med.

Det stemmer. Jeg har rettet. De har vel neppe kranglet om skypeloggen, all den tid det er en av kjernebevisene til påtalemyndighetene?

Jeg lurer på i hvilken grad det har påvirket forsvarers arbeid at han har nektet å la seg avhøre. Som sagt syns jeg hun blir blekere og blekere for hver dag. Og jeg antar at de fleste forsvarere har forskjellige metoder de bruker for å takle vanskelige saker. Det er jo heller ikke helt ukjent at en del jurister kan være ganske, eh, bastante, når de først setter i gang og skal forsvare et synspunkt. (Mens andre er så lite villige til å konkludere i vanskelige spørsmål at du ikke får et klart svar ut av dem om du hadde satt deg på dem. )

Samtidig så tenker jeg at det må være utrolig vanskelig å være et normalt oppegående menneske og klare å holde maska som forsvarer i denne saken. Og det syns jeg vel ikke egentlig hun klarer så veldig godt heller. På nyhetene så hun bare sliten og trist ut.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 12-10-12, 22:49   #442
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvmordsfare bekymringen er ikke på grunn av han nei, det er fordi jeg tror alle er tjent med at rettsaken blir gjennomført og jenta ikke får enda en bør. Selv om det ikke er hennes skyld, så er jeg redd bygda vil se det slik.

emm er ikke aktiv  
Gammel 12-10-12, 23:16   #443
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg bekymrar meg for sjølvmord fordi det ville bli ei ekstra byrde for jenta, ikkje fordi eg syns synd på han.

Jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis ville vært det.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 12-10-12, 23:20   #444
Left
Passiv

Standard

Jeg vemmes over denne ekle fisken, som med oppriktigheten hevder at det er jenta som har lurt h a n ut på ville veier. Han, som er en voksen, oppegående mann har blitt lurt av et barn, stakkar. Jeg skal ikke si høyt hva jeg tenker han fortjener akkurat nå.

Gammel 12-10-12, 23:23   #445
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Kanskje ikke i en by eller på et større sted. Men med tanke på hvordan bygda har vendt henne ryggen og stolt blindt på det ordføreren har sagt, så er jeg enig med flere over her i at det kan bli en økt påkjenning for henne hvis han tar livet sitt nå, før dommen er felt og hennes rykte er "gjenopprettet".
Spesielt hvis det hun ønsker er å bli boende i bygda og bygge seg et liv der.

Gammel 12-10-12, 23:24   #446
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg vemmes over denne ekle fisken, som med oppriktigheten hevder at det er jenta som har lurt h a n ut på ville veier. Han, som er en voksen, oppegående mann har blitt lurt av et barn, stakkar. Jeg skal ikke si høyt hva jeg tenker han fortjener akkurat nå.

Og det sjuggerpløm sa.

Gammel 12-10-12, 23:30   #447
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns på mange måter det er fint å se/høre hans egen oppfatning av dette, og at trollet nå plasseres i lyset. De som har støttet ham må da gremmes når de nå hører hvilken oppfatning han har av saken. Å legge skylden på jentungen er ikke noe hvermansen ville gjort, og det er vanskelig/umulig å støtte en mann med denne virkelighetsoppfatningen.

Jeg har dessverre vært borti andre menn med samme oppfatning som denne mannen, og tenker det er veldig fint at det kommer frem at den gjengse oppfatning av denslags adferd (å plassere skylden på barnet) er at det er forkastelig,fælt og feil.

Og igjen tenker jeg at den jenta må ha litt av en rygg som har klart å bære dette.

Gammel 12-10-12, 23:32   #448
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Om det hadde skjedd no er eg ganske sikker på at det ville bli det. Men dersom han hadde innrømt alt og blitt dømt først hadde det kanskje ikkje betydd så mykje for ho om han hadde valgt ein sånn utgang på saka. Umulig å vite. Vi må jo også hugse på at ho på eit tidspunkt har vore oppriktig glad i fyren.

Men eg syns uansett han fortjener å kjenne litt på skammen og utfrysinga, så eg håpar han holder seg i live.

Gammel 13-10-12, 00:57   #449
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I en slik sak er det jo ord mot ord så lenge det ikke finnes noen fysiske bevis.
Noen bevis på samleie mellom de to har vel ikke kommet så da er det troverdighet somhar noe å si.

Av det som har kommet fram så vil jeg si at troverdigheten hans er ikke målbar.
Å sitte der som et voksent menneske på 50 år med en jobb som ordfører (selv om han nå har permisjon) og si at ei jente på 13-14 år fikk han til å gjøre det er om ikke annet et politisk selvmord. Hvordan skal han kunne ha et verv som ordfører når han er så lett å avlede...

Nå mener jeg selvsagt ikke at han er det uskyldige offeret han liker å fremstille seg som.
Han er milevis unna.
De samtalene han har hatt på Skype med jenta er ikke annet en en gris på 50 år som sikler på småjenter og bruker sin makt i aller høyeste grad.
Den svertekampanjen han har drevet før rettsaken og etter er virkelig et råkjør ovenfor ei jente. Hun er nå blitt 16 år, men fortsatt bare ei jente.

De kan vel dømme han selv uten fysiske bevisog hans troverdighet er elendig.
Dermed har jenta en større sjangse for at han blir dømt.

For hennes skyld håper jeg virkelig det, i tillegg trenger den bygda en oppvekker.
Man skal ikke alltid tro den som roper høyest og som får spalteplass.
Det er to sider av en sak og her har folket dømt basert på hva bygdas store sønn har sagt.

Mannen som ikke klarer eller ikke vil se at de samtalene de har hatt på Skype alene er et overgrep.

Gammel 13-10-12, 04:11   #450
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at om man allerede lever i et kaos av skam og skyld, så kan man fort tenke at man ved å si ifra satte i gang noe som endte med at mannen døde. Og så feilkoble slik at man føler skyld for det også. Det ønsker jeg ikke for henne. Med tanke på at hans prat om at dersom hun sa noe ville han havne i fengsel hadde effekt i lang tid er det ikke utenkelig at det kunne ha blitt sånn.

I tillegg tror jeg det at han er ivaretatt vil gjøre det mer gjennomførbart å være så bestemt og tydelig man må være i saken. Og at bygdedyret ikke mates ytterligere med skyts som "liv på samvittigheten", "vi skal ikke snakke stygt om de døde" og "han kan ikke forsvare seg lenger" osv. Eller at fokuset flyttes fra henne som offer for ham til kona som offer for henne osv.

Men det viktigste er vel at hun får størst mulighet for oppreisning i en sak når han lever. Jeg vet ikke hvordan det er med rettskraftige dommer for døde mennesker. Å følge med i forhold til selvmordsfare er selvsagt å ta vare på ham, men det er også en måte å forhindre at han får skadet henne ytterligere. Den beskyttelsen synes jeg hun bør få.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 09:49   #451
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at når han ikke tok livet av seg før den loggen ble lagt frem og greide å smile til kamera etterpå så går det nok bra med ham. Jeg er ganske sikker på at han oppriktig mener at han har sitt på det tørre og at han ikke faktisk har gjort noe galt. Og at det skal nok verden være enige i ganske snart - det er jo normalt for en femti år gammel gris å kjøre etter skolebussen for å tvinge en jente av den og over i bilen sin. Skjer hele tiden det.

Gammel 13-10-12, 09:58   #452
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter også på at når "er du blaut" på dette stammespråket hans er et uskyldig spørsmål om den andre tilfeldigvis har tenkt seg på do, så betyr nok "du må ikke gjøre sånn, nå kan jeg ikke reise meg på en time" etter at en har bedt en fjortenåring ta av seg bh-en noe sånt som "beinet mitt knakk nettopp her jeg sitter i ordførerstolen".

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 10:35   #453
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har nok sannsynligvis rett, SF. Han har en virkelighetsoppfatning som overhodet ikke stemmer med det som legges frem av fakta i saken. Og det svekker troverdigheten hans ganske kraftig. Dessuten syns jeg Reidar Hjermann egentlig sa det ganske bra på twitter i går: "barn lyver seg ikke inn i ting, de prøver å lyve seg ut av ting" (fritt etter hukommelsen). Jeg tenker at hvis retten får et minimum av innsikt i hvordan overgrepsofre ofte kan oppføre seg, så vil et par av de andre vitnemålene som skal tale i ordførerens favør heller tale i jentas favør.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 10:44   #454
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Han legger skylden på henne, men det er han som har tilrettelagt for at de skal være alene sammen; hytteturer og hotellopphold. Han har løyet om at en av turene var i jobbsammenheng, men det viser seg altså at han har sjekket inn på dobbeltrom med henne i ferien sin. Dette forteller jo hvor aktiv han har vært i å skape situasjoner hvor de kan være alene og gjør hennes forklaring veldig plausibel i mine ører. Ikke innbill meg at han først sexchatter med henne også legger seg i samme seng med henne uten noen som helst tiltrekning og baktanker. Jeg blir forundret om han ikke blir dømt.

AprilRyan er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 10:50   #455
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det ikke finnes fysiske bevis på seksuelle overgrep, så er det jo troverdigheten det her står og faller på. Samtidig så må det jo være overveiende sannsynlighet for at han skal bli dømt. Det at han legger skylda på jenta må jo telle veldig negativt for ham. Uavhengig av om han blir dømt eller ei, tror jeg dette vil være en sak som setter søkelyset på hvor utrolig vanskelig en voldtektsak er.

LaBanga er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 10:55   #456
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

[quote=AprilRyan;3464484Jeg blir forundret om han ikke blir dømt.[/quote]

Jeg blir ikke forundret over det. Det skal veldig mye til å bli dømt for seksuelle overgrep siden bevisførselen er såpass vanskelig når man ikke har biologiske spor. Det er bare sex med mindreårig han kan dømmes for i retten og bare dette han er tiltalt for. Men uansett så har han fått en "dom" på en måte. Han er tatt med buksene nede åkke som. Jeg tipper han er helt død politisk og "alle" har nå sett hvordan han har oppført seg og kommunisert med jenta. Tipper karaktervitnene hans ikke gleder så veldig mye til de skal vitne nå.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 11:00   #457
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo faktisk litt påfallende hvis det gjennom 10 000 kontaktpunkter med tildels svært vemmelig og hemmelig innhold, likevel ikke er en eneste referanse til direkte handlinger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 11:00   #458
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dessuten syns jeg Reidar Hjermann egentlig sa det ganske bra på twitter i går: "barn lyver seg ikke inn i ting, de prøver å lyve seg ut av ting" (fritt etter hukommelsen).

Akkurat dette stemmer ikke helt når det gjelder tenåringer. De kan meget godt finne på å lyve seg inn i noe de er for unge til.

Men utover det håper jeg de greier å få dømt han. Selv om jeg tviler, det er noe med at det ikke skal mer enn tvil til før tiltalte går fri. Kanskje det kan bli en sånn sak der hun får oppreisning via privat søksmål etterpå, der det bare er krav om sannsynlighetsovervekt.

Gammel 13-10-12, 11:10   #459
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo faktisk litt påfallende hvis det gjennom 10 000 kontaktpunkter med tildels svært vemmelig og hemmelig innhold, likevel ikke er en eneste referanse til direkte handlinger.

Skrev ikke hun jenta noe ala "Ingen kommer til å tro hva vi har gjort sammen". Forklaringen hans på det var vel noe om at de hadde vært på en viktig middag eller et møte sammen.

AprilRyan er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 11:12   #460
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Skrev ikke hun jenta noe ala "Ingen kommer til å tro hva vi har gjort sammen". Forklaringen hans på det var vel noe om at de hadde vært på en viktig middag eller et møte sammen.

Jo, hun skrev det. Særlig at det refererer til at de har vært på utdeling av kongens fortjenestemedalje eller hva det nå var han sa. Det passet jo bare så glimrende inn i grisepraten.

Filifjonka er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.