Sv: NRK nå: Barnets beste
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Joda. Jeg ser hva du sier. Og det er lett å være enig med deg. Men jeg tenker man ikke skal undervurdere hvilken betydning en relasjon til far kan ha for barnet også. Jeg synes pendelen fort kan svinge andre veien også, og at man kanskje kan gå fra å overvurdere biologiske slektsbånd til å undervurdere dem.
Jeg synes det er fint om barnevern og andre ser utover de første 18 årene av et menneskes liv. Følelsen av å ikke høre til noe sted kan plage folk lenge, altså. Kanskje spesielt i forbindelse med dødsfall etc. senere når den som valgte relasjonen til barnet ikke er der lenger for å definerer relasjonen og barnet dermed "ramler av lasset" og plutselig blir stående uten familie. Eller rett og slett kjenne sin historie. En grunnleggende følelse av rotløshet er ikke noe særlig i ungdoms- og voksenalder. Det er greit å huske på at dette ikke dreier seg om adopsjon, men fosterforelder.
Aller mest skulle jeg ønske far og fosterforeldre kunne slå ring om ungen sammen. It takes a village og alt det der. Hovedbase hos fosterforeldre og etterhvert omfattende samvær med far. Det er jo ikke så ulikt hva barn av skilte foreldre angår.
Ja, akkurat. Vi er nok enige, jeg er bare litt for preget av jobberfaringene mine. Jeg skjønner alt du sier øverst også, jeg mener bare at å rive en to og et halvt år gammel unge opp fra "foreldrene sine" er nesten utilgivelig når man har et alternativ. Men ja takk - både fosterforeldre og far er en helt super løsning.