|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: NRK nå: Barnets beste
Jeg tenker heller at å nekte ham en relasjon med en ressurssterk og ansvarlig pappa er utilgivelig. Det kan da ikke være sånn at alternativene er å rive barnet vekk fra fosterforeldrene eller la barnet ha én dag samvær med faren sin i mnd. Gradvis opptrapping av samvær mens de jobber mot tilbakeføring må da være en god løsning. Det er jo helt tragisk om gode, biologiske foreldre ikke skal få lov til å være foreldre "bare fordi".
|
|
|
|
#62 |
|
Er frisk!
|
Faren bør selvsagt få ha samvær med barnet (mye oftere enn en gang i måneden), men tilknytningen til de foreldrene han har veier tyngre for meg enn biologien. Så der er vi rett og slett uenige. Og det ser ut til at barnevernet har den samme uenigheten innad dersom man ser på dette programmet.
|
|
|
|
#63 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: NRK nå: Barnets besteI hvor stor grad kan fosterforeldre bestemme mengde samvær i tilfeller hvor biologisk forelder er egnet som omsorgsperson? Kan eget ønske om å beholde barnet gå foran barnets mulighet til å få et godt og nært forhold til mamma eller pappa? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Passiv
|
Barneloven har jo en definisjon på hva som er vanlig samvær og den sier også at dette er til barnets beste. Jeg tenker at det er en fin mal å bruke i sånne saker som det her. At faren får være far er faktisk viktig det også - for gutten. Jeg har ingen slekt i verden som jeg kjenner og akkurat det har faktisk formet meg som menneske. Dersom det kan unngås at det blir sånn så bør det unngås. |
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg tenker også på det som kommer etterpå. At når han blir voksen, så er han faktisk ikke barnet deres. Jeg tenker vel mye av det samme som kie sier; man må se lenger frem enn til barnet blir 18.
|
|
|
|
#66 |
|
Helt konge
|
Om saken har vært oppe i fylkesnemda, og det hørtes det ut som om det har vært her, da er det nemda som har bestemt minimumsamværet som skal være mellom gutten og far. Fosterforeldre kan ikke bestemme mengden samvær. De kan selvsagt si sin mening til barneverntjenesten som igjen kan gi biologisk familie mer samvær en dommen fra Fylkesnemda sier noe om, men aldri mindre. Da må saken opp på nytt. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#68 |
|
Er frisk!
|
Dette skjønner ikke jeg. Hvordan kan man ikke være barnet til de foreldrene som har hatt deg i 18 år? Er ikke adoptivbarn barna til dem som adopterer dem heller da?
|
|
|
|
#70 |
|
Helt konge
|
Jepp. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: NRK nå: Barnets besteEt adoptbarn har rettigheter mtp. arv, innsyn/deltagelse og sånne ting dersom fosterforeldrene skulle bli syke/dø. Det har ikke fosterbarnet, det er sånne ting jeg tenker på, og sånne ting jeg mener man faktisk skal ta hensyn til. Fordi det kan gjøre fremtiden veldig vond, derfor bør man jobbe aktivt for at far faktisk er far, og fosterforeldre er "Kari" og "Ola", spesielt i de tilfellene der det finnes kompetente foreldre.
|
|
|
|
#72 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke du er på bærtur, men virkeligheten er dessverre ikke sånn for alle fosterbarn.
|
|
|
|
#73 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet. Selv har jeg erfaring med å ha hatt fosterbror, hatt annen familie som også hadde fosterbarn osv. I tillegg til at jeg har familie som har jobbet med både skole og barnevern. Samt skole tilknyttet barnevernsinstitusjon. Og nå har en søster som har tatt master i psykososiale vansker (spesped.) og har snakket seg litt varm om akkurat dette aspektet. Ikke fordi man nødvendigvis skal avgjøre hvor barnet bor i forhold til biologisk prinsipp, men det er viktig å anerkjenne at dette er mer enn foreldrevern og har betydning for barnet selv også. Og at det i mange tilfeller kan handle mer om sammenfallende interesser enn om at foreldres behov går foran barnets behov. Det trenger ikke å være noen motsetning mellom hva foreldre trenger og ønsker og hva barnet har godt av.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Helt konge
|
Sv: NRK nå: Barnets besteFor å være litt sleivete så er utsikten til noen arv av betydning er skjeldent blant de barnevernsbarna som jeg har møtt i mine år i gamet. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Drømmer
|
Enig med deg. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Er frisk!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg ser den juridiske siden av saken altså - men etter 18 år i et fosterhjem er man i hvert fall følelsesmessig barnets mor og far - noe annet kan jeg ikke forstå. '
|
|
|
|
#77 |
|
Er frisk!
|
Ja, jeg har jo egentlig sluttet å la meg sjokkere av slikt - men forstå det, det trenger jeg ikke.
|
|
|
|
#78 |
|
|
Jeg vet at sånn er det i veldig mange tilfeller ikke. Dessverre. Selv om det ideelt sett burde vært sånn.
|
|
|
|
#79 |
|
Er frisk!
|
Nå kjente jeg at motivasjonen til å bli fosterforelder steg mange hakk. Jeg forstår ganske enkelt ikke at mennesker som melder seg til en slik oppgave kan oppføre seg sånn når barnet blir 18 år.
|
|
|
|
#80 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du hadde også gjort dette barnet avhengig av at du alltid ville være tilstede for å definere relasjonen og båndet dette barnet hadde til familien. Hvis noe skulle skje med deg så kan barnet risikere å plutselig ikke ha noen familie lenger. Spesielt dersom det er snakk om arv hvor arvinger kan føle seg truet av relasjonen og tenke at det å anerkjenne den går utover arven.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
|
|