Sv: Statskirken opphører i dag
Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.
Jeg opplever at det fins mange definert som ikke kristne, skapkristne eller høytidskristne som er interresert i kirka fordi den er en del av deres kultur, samtidig som veldig mange, ja sikkert fler gir blanke blaffen. Men i dag kan ingen si meg at jeg ikke er god nok for den norske kirken... Jeg er derimot redd for at nevnte svovelpredikanter og mørkemenn i fremtiden vil føre til at jeg ikke går dit.
Sånn sett skulle jeg ønske vi kunne hatt fler åpne kirkebygg hvor man kunne gått også utenom gudstjenester. Men slik er det i allefall ikke i min hjembygd. Der er kirken lukket og låst.
Jo, men det er der eg trur dine spådommar er feil. Sei at halvdelen av dei passive medlemma faktisk bryr seg om institusjonen. Dei er mange fleire, enn dei få, mest konservative, som får dominere kyrkja under dagens ordning. Eg trur at dersom medlemskap krevde engasjement, ville også denne delen av befolkninga engasjert seg. Det er i alle fall erfaringen frå Sverige, etter oppløysinga av statskyrkja i 2004. Og det er rimeleg grunn til å tru at Norge er samanliknbart.
|