Sv: Ungdomsskolelærere sier "Nei til kyssing og sexy klær"
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg mener at det selvsagt ALLTID er den som tråkker over en fysisk grense som har ansvar for grenseoverskridelsen. En naken jente eller gutt som går gjennom et mørkt skogholt og blir voldtatt har ikke noen ansvar for voldtekten og det er ingen formildende omstendighet for overgriper at offeret har gått uten klær.
Jeg mener at man ved å snakke om hvilke signaler noen sender ut, uten å snakke om hvordan andre tolker signaler og ut ifra dette tar seg til rette, legger ansvar på førstnevnte. Selv om man helt oppriktig samtidig mener det samme som jeg har sitert deg på over. Jeg synes det virker litt motstridende å på den ene siden si at ei naken jente som går gjennom en skog ikke har noe som helst ansvar dersom noen voldtar henne, og samtidig mene at unge jenter bør ta ansvar for hvilke signaler de sender ut. Jeg mener ikke å si at jeg ikke tror deg i det du skriver, for det gjør jeg, men jeg mener fortsatt at det underliggende i å snakke om utelukkende hva jenter må gjøre innebærer at ansvaret ligger hos dem. Jeg synes det hadde vært uproblematisk i mye større grad å snakke med jentene om dette om det hadde vært tilsvarende og mer fokus på guttenes rolle. Men det opplever jeg at det ikke er.
(Jeg bruker "gutter" og "jenter" her for enkelthets skyld, selv om virkeligheten selvsagt er mer komplisert enn som så.)
Jeg synes generelt at det å snakke om "signaler man sender ut" er ganske ullent, og tror kanskje det ville vært mer hensiktsmessig å snakke om faren for å feiltolke andre når det gjelder såpass alvorlige handlinger som kan føre til så mye skade. Jeg er veldig fan av Jaclyn Friedmans idé om "entusiastisk samtykke", og tror det er en bedre og mer idiotsikker (bokstavelig talt) vinkling enn at så mange mennesker skal forventes å være gode på tolkning av signaler.
Sitat:
Så til spørsmålet om hvorfor de fleste fysiske overgrep foretas av menn.
Var dette svar til meg? Jeg mente i tilfelle ikke å spørre om det, men hva du (eller bøkene du leser om det) mente med at det er/kan være sammenheng mellom menns tenningsmønster og seksuelle overgrep.
Etter å ha lest over det jeg har skrevet, slår det meg at vi muligens snakker litt forbi hverandre på noen punkter? Ut ifra det du skriver virker det jo som om du ikke er spesielt opptatt av å fokusere på spesielt jenters ansvar, som er det jeg opplever blir gjort i veldig mange sammenhenger og som jeg er kritisk til.
|