Sv: Nivådelt opplæring
I kommunen jeg bor i, er det uttalt fra skolesjefen at jobben vår som lærere er å heve dem som er svake og evt middels. Ikke et ord om de flinke.
Jeg synes det er synd, og jeg prøver så godt jeg kan å gjøre noe også for de flinke. Men det er faktisk et kapasitetsproblem. De får ofte andre oppgaver på skolen, og av og til klarer jeg å tilpasse leksene - men de får lite ekstra UNDERVISNING. Det nytter liksom ikke å la de 25 andre sitte for seg selv mens jeg underviser de flinke. Blant de 25 er det alltid noen som er svake på skolen/har en diagnose/har lopper i blod og som trenger mer eller mindre konstant oppfølging for å ikke skape uro for hele klassen. Derfor blir det mye selvstudium på de flinkeste. Som mamma sørger jeg derfor for å "undervise" sønnen min hjemme siden han er på et skyhøyt nivå i matematikk i forhold til klassen sin. Jeg klarer ikke å få meg til å forvente at læreren hans med 30 elever i klassen skal klare å ta seg av den biten.
I fremtiden blir vi kanskje flere lærere????