Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.
Mine barn spiser sunt, vi har frukt og grønt hver dag, så da blir det ikke så dumt med litt ekstra innimellom. Og det tillater jeg ungene også.
Opprinnelig lagt inn av Salt, her.
Så om jeg legger oppi minigrissini og noen ostekjeks eller nudelsnacks i matpakka, i begrensede mengder, for å få ham til å spise litt, så har jeg uskyldsren samvittighet for det.
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
så kan vi sende med fem bokstavkjeks eller en blåbærmuffins i ny og ne uten å ha dårlig samvittighet.
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Det er forresten også tidligere i tråden blitt påpekt at flere av matpakkene inneholder mye som mange av oss ikke definerer som sunt.
Jeg signerer ellers Kaninas elementer her på slutten, og trekker meg ut av tråden ettersom mine matpakker garantert ikke er spennende nok siden de faktisk ikke inneholder noe søtt, salt eller snacks.
Jeg vil ikke single ut noen her, men blant annet innleggene over fikk meg til å tenke på hva som er greit å ha med på skolen eller barnehagen i matpakken. Jeg synes personlig at linjen mellom f.eks nudelsnacks eller godt saltede og oljede nøtter på den ene siden og potetgull er hårfin. Potetgull er usunt og det er det _ikke_ lov å ha i matpakken, og det er man gjerne enige om på foreldremøter og slikt. Det er vi jo "alle" enige i, sant? Men for flere av oss oppleves det like usunt og unødvendig med nudelsnacks eller disse salt/oljete nøttene i matpakken. At hver enkelt skal få gi sitt barn hva de selv ønsker er selvsagt - SELVSAGT - helt ok. Og at hver enkelt forelder har kontroll på hva de spiser hjemme og hva som spises på skolen og vet at totalen er god er SELVSAGT ok.
Men for _meg_, og flere med meg slik jeg har forstått det, har denne typen snacks akkurat den samme signaleffekten, sunnhetseffekten, whatever som potetgull har når man som foreldre blir enige om at det er usunt og fyfy å ha i matpakka. Eller riskjeks kontra popcorn. Det siste er uvanlig og ansett som usunt, men er det så stor forskjell egentlig?
Samme går f.eks på godteri i matpakka. Det er jo ingen som sender med barna sine smågodt eller sjokoladekake i matpakka - det er fyfy, og det er man generelt enige om, sant? Allikevel vil for flere av oss sjokoladekjeks, marshmallows, sjokopålegg osv sortere under den samme "overskriften". Vi regner det som godteri, og unødvendig i matpakka på skolen av akkurat samme grunn som at "alle" er enige om at smågodt ikke hører hjemme der.
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg synes ikke dere trenger å bli snurte eller ta det som sterk kritikk, altså. Jeg ser på et mer som at en presisering var på plass, i tilfelle lesere av tråden misforstår hva som er sunne måter å piffe opp en matpakke på. Det er forskjell på å servere sunne matpakker som av og til inneholder noe usunt, uten at det totalt sett blir direkte usunt, og å presentere det som forslag til sunne alternativer. Det var bare det det gikk på, i forhold til trådtittelen. Matpakkene deres ser sunne og fine ut, (igjen), og er jo tross alt langt bedre enn for eksempel engelskmenns oppfatning av hvordan piffe opp en matpakke (dvs sende med sjokolade og potetgull!).
Nettopp!
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg mener ikke dette som kritikk av matpakkene deres, som totalt sett er sunne og fine. Jeg bare tar apan litt i forsvar, i forhold til intensjonene med tråden.
Enig med Kanina her, dette er ikke personkritikk men rett og slett en synliggjøring på at det finnes flere synspunkter på hva som er sunt, greit å putte i matpakka, osv.
Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 13:04.
|