|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDe som ikke FÅR bhg-plass må nesten få noe. Ellers er det bare å kjøre på.
|
|
|
#63 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes dette er bra. Både det at det er første spiker i kista for en ordning jeg er imot og fordi man velger å øke utbetalingene til de minste, jeg synes dog ordningen kunne vare bare frem til man er sikret barnehageplass og gjerne innebære enda mer penger for de det gjelder. Alternativt burde man være sikret barnehageplass uansett når man er født på året med en eller annen frist for å innmelde behov.
|
|
|
#64 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerBle det ikke sagt at ca 14.000 2-åringer nå fikk kontantstøtte? Og er det ikke slik at det fødes ca 60.000 hvert år? Er det da slik at nesten 1/4 av alle 2-åringer ikke går i barnehage? Hva? SÅÅÅÅ stor andel?
|
|
|
#65 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes det er flott at dette gjøres med såpass lang varsel. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Epikur
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet skulle skjedd for lenge siden, eller strengt tatt ikke blitt innført. Maken til tøyseordning. Som Katta sier; valgfrihet for hvem?
|
|
|
#67 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Nei, det må man ikke. Ha verken skjevfordelte inntekter eller svært god råd, altså.
|
|
|
#68 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerKontantstøtten er den forskjellen som gjør at vi kan ta et år ekstra permisjon. Men jeg er mot den likevel altså. |
|
|
|
#69 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
At det er en støtteordning for svarte damammaer er iallfall noe skikkelig vås og som tidligere dagmamma i mange år - hvit, selvfølgelig - blir jeg ganske provosert av slike utsagn.
|
|
|
#70 |
|
nygift
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet er helt greit for meg, minsten er allerede i bhg.
|
|
|
|
#71 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men dette er jo irrelevante argumenter.
|
|
|
#72 |
|
nygift
|
Det var ikke et argument, jeg synes det er greit at den fjernes jeg.
|
|
|
|
#73 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nettopp. :svarer her i stedet for i telefonsalgtråden. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg mener heller ikke at staten skal betale for at vi vil ha mer permisjon. Det var ment som et svar på at kontantstøtten er for liten til å gi noen valgmulighet i forhold til å være hjemme med barnet selv. For oss er den ca det lille som er forskjellen mellom å ha råd og å ikke ha råd til å være ekstra hjemme. |
|
|
|
#75 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes det er greit. Men at man fremdeles kan motta en viss form for støtte frem til barnet fyller to år, synes jeg er utrolig verdifullt.
|
|
|
#76 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nettopp, jeg tror kontantstøtten representerer akkurat det for en del, og at det også var noe av intensjonen.
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerLitt mer: Jeg ser ulempene med kontantstøtten, men har benyttet meg av den, og synes detfor det er vanskelig å være fryktelig imot den. For oss gjorde den at vi slapp å la ungene begynne i barnehage som babyer (som jeg mener ettåringer er) og det er jeg veldig glad for. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerFlott at de fjerner kontantstøtten til 2-åringene. Håper hele ordningen forsvinner og blir erstattet av en reell lovfestet rett til barnehage fra den dagen foreldrepermisjonen er over.
|
|
|
#79 |
|
Ringskrømt
|
Nemlig. Jeg synes det er bra at den fjernes fra to år og oppover, og verdifullt at den beholdes for ettåringene.
|
|
|
#80 |
|
Ekvilist
|
Som sagt så er jeg ikke bastant på at lønnskompensasjonen behøver å være full. Men rundt 66%, slik som ved AAP f.eks synes jeg absolutt det bør være. Jeg har en følelse av at vi egentlig diskuterer hvorvidt vi skal ha lovfestet rett til barnehageplass, og at det er dette du (m.fl.) er i mot. Tar jeg feil?
Jeg kan utdype litt. Av det jeg har fått med meg så er det mange barn som har et behov for barnehageplass når de passerer året. Av sosiale årsaker, blant annet. Jeg tror det er flere barn som har behov for barnehage og sosialisering enn det er barn som har en personlighet som gjør at de absolutt ikke trenger barnehage. Nå vet jeg ikke hva som er dokumentert, men i følge en psykolog som jobber med barn jeg diskuterte med en gang, så var det i følge hennes undersøkelser bedre for barna å begynne tidlig i barnehage, det kunne i følge psykologen oppleves mindre traumatisk med adskillelse fordi de da ikke har utviklet et tidsperspektiv, slik de har når de har blitt større.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|